بسیج شدن جهادی های پیشین پنجشیر برای دفاع در برابر تهدید های امنیتی

پس از افزایش تهدیدها در برابر ولایت پنجشیر، ده‌ها تن از نیروهای خیزش مردمی و مجاهدین پیشین، برای دفاع از ولایت شان با هم بسیج شده‌اند.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، فرماندۀ پولیس ولایت پنجشیر، می‌گوید که پس از سقوط ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان بدست طالبان که هم مرز با پنجشیر است، طالبان تهدیدها را در برابر این ولایت نیز افزایش داده‌اند.

در حدود دوهفته پیش ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان بدست طالبان سقوط کرد. در نتیجۀ سقوط این ولسوالی، ده‌ها خانواده و نیز نیروهای دولتی و خیزش مردمی از این ولسوالی به ولسوالی‌های پنجشیر و نورستان پناه آوردند.

محمد اسحاق تمکین، فرمانده پولیس پنجشیر در این باره گفت: «تهدیدها وجود دارد و این‌که ما در این‌جا (نقطه صفری میان پنجشیر و بدخشان) وجود داریم، به خاطر دفع تهدیدها استیم.»

محافظ روسی مسعود: اگر آرامی باشد، افغانستان جنت است

مسؤولان امنیتی پنجشیر، می‌گویند که بیشتر نیروهای خیزش مردمی در کنار نیروهای امنیتی در بخش‌های مرزی میان ولسوالی‌های پریان این ولایت و کران و منجان ولایت بدخشان جابجا شده‌اند.

در همین حال، نیروهای ارتش، پولیس، امنیت ملی و نیز نیروهای خیزش مردمی‌ که مشمول مجاهدین پیشین می‌شوند می‌گویند که اجازه نخواهند داد طالبان تهدیدی را متوجه ولایت پنجشیر بسازند.

ویس‌الدین، فرمانده نیروهای خیزش مردمی پنجشیر اظهار داشت: «ما که دیدیم دشمن در ساحه نزدیک ما شده؛ ما سلاح گرفتیم تا از خاک و ننگ و ناموس خود دفاع کنیم.»

رفیع‌الله ارشد، افسر ارتش نیز بیان داشت: «ما عسکر استیم و هر امری که از طرف مقام‌های ذی‌صلاح برای ما داده شود به‌زودی ما اجرا می‌کنیم».

در همین حال، تاج محمد جاهد، وزیر پیشین امور داخله و مشاور رییس‌جمهورغنی برای هماهنگی نیروهای دولتی به پنجشیر رفته‌است: «بخاطر واپس‌گیری ولسوالی کران و منجان هم پلان‌هایی داریم که انشالله به وقت و زمانش عملی خواهم کرد».

با این همه، تاکنون برنامه‌یی برای پس‌گیری ولسوالی کران منجان بدخشان در دست نیست.

بحث و گفتگو