رقابت رهبری بریتانیا آغاز شد: چه کسی جایگزین استارمر به عنوان نخست وزیر خواهد شد؟

رقابت رهبری بریتانیا آغاز شد: چه کسی جایگزین استارمر به عنوان نخست وزیر خواهد شد؟
سخنرانی استعفای کییر استارمر در صبح دوشنبه، رقابت رهبری را در حزب کارگر حاکم آغاز کرده است.
برنده، نخست وزیر بعدی خواهد شد، زیرا حزب کارگر هنوز اکثریت پارلمان را در اختیار دارد.
در اینجا رقبای اصلی را معرفی میکنیم:
اندی برنهام
او که به طور گسترده به عنوان مدعی اصلی با حمایت قوی در جناح چپ حزب، اتحادیههای کارگری و اکثر نمایندگان مجلس شناخته میشود، مزیت او شهرت عمومی بالا، تجربه در دولت و به عنوان شهردار منچستر بزرگ و به عنوان یک میانهرو کارگری بدون هیچ رقیب معتبری در جناح چپ خود است.
از نظر سیاسی، برنهام از حمایت از پیوستن مجدد به اتحادیه اروپا، جبران مزایای بازنشستگی دولتی از دست رفته زنان و موضع «استقبال از پناهندگان» خود رویگردان شده است. او از ادامه حمایت از اوکراین در برابر روسیه حمایت میکند.
وس استریتینگ
استریتینگ، نامزد جناح راست حزب کارگر، نماینده تداوم دولت استارمر است - و نظرسنجیها نشان میدهد که او حتی در بین رأیدهندگان محبوبیت کمتری دارد.
او در ماه مه از سمت وزیر بهداشت استعفا داد تا استارمر را برای رهبری به چالش بکشد، پس از نمایش فاجعهبار حزب کارگر در انتخابات دولت محلی. اما استریتینگ احتمالاً همان سیاستهای نامحبوب را ادامه خواهد داد.
آنجلا راینر
راینر که در جناح چپ حزب کارگر و نزدیک به اتحادیههای کارگری وابسته به آن است، در سال 2020 در کنار استارمر به عنوان معاون رهبر انتخاب شد، اما سال گذشته هنگامی که مشخص شد هنگام خرید خانه دوم در برایتون، صدها مایل دورتر از شهر زادگاهش منچستر، مالیات خود را پرداخت نکرده است، مجبور به استعفا شد.
او طرفدار هزینههای عمومی بالاتر، حقوق قویتر برای کارگران و یک دولت رفاه بزرگتر است - و گفته میشود که از تشدید تنش با روسیه انتقاد میکند.
شابانا محمود
وزیر داخله فعلی به عنوان کاندیدای سازش بین جناح چپ و راست حزب کارگر توصیف میشود. اما او مسئول اجرای سیاستهای سختگیرانهتر در مورد مهاجرت غیرقانونی در پی چندین قتل توسط پناهجویان است که برخی از رأیدهندگان را به سمت حزب سبز سوق داده است.
اد میلیبند
میلیبند، از اعضای نسبتاً باسابقه دولت گوردون براون در سالهای 2007-2010 و رهبر اپوزیسیون حزب کارگر از سال 2010 تا 2015، اکنون وزیر امنیت انرژی و وزیر انرژی بدون کربن است و سیاستهای نامحبوبی را که مسئول افزایش هزینههای خانوارها دانسته میشوند، پیش میبرد. رقابت رهبری به او شانس دیگری برای تصدی پست نخستوزیری پس از شکست در انتخابات ۲۰۱۵ به محافظهکاران میدهد.
در سیاست خارجی، او یکی دیگر از طرفداران اتحادیه اروپا و روسیهستیزان حزب کارگر است.
ما را در سایت و تلگرام اسپوتنیک دنبال کنید