«شکست شرمآور» آلمان در انتخابات شورای امنیت؛ بربوک به بوندستاگ فراخوانده میشود

«شکست شرمآور» آلمان در انتخابات شورای امنیت؛ بربوک به بوندستاگ فراخوانده میشود
شماری از سیاستمداران آلمانی خواستار احضار آنالنا بربوک، وزیر پیشین امور خارجه این کشور، به پارلمان (بوندستاگ) شدهاند تا درباره «شکست شرمآور» آلمان در انتخابات شورای امنیت سازمان ملل توضیح دهد.
آلمان برای نخستین بار نتوانست به عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل راه یابد. اشتفان مایر، عضو کمیته بوندستاگ، به روزنامه بیلد گفت، که باید چرایی این ناکامی بررسی شود.
از وزیر پیشین خواسته شده است توضیح دهد، که «دستگاه (وزارت) زیر امر او دقیقاً چه وقتی و چه گامهایی برای جلب پشتیبانی از نامزدی آلمان برداشته است». مانفرد پنتس، وزیر امور بینالملل ایالت هسن، نیز بر این باور است، که بار این شکست بر دوش بربوک است.
یادآوری می کنیم، که آنالنا بربوک از سال 2021 تا 2025 وزارت خارجه آلمان را بر عهده داشت و برای یک سال ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تا ماه سپتمبر بر عهده دارد.
پس از آن خلیلالرحمن جانشین او خواهد شد. در انتخابات در تاریخ 2 جون 2026 در مقر سازمان ملل در نیویارک انجام شد. در همین دوره، «خلیلالرحمن»، نماینده دائمی بنگلادش، با کسب 99 رأی در برابر 91 رأی آندریاس اس. کاکوریس، نامزد قبرس، به عنوان رئیس مجمع عمومی انتخاب گردید. در این رأیگیری که به صورت سری برگزار شد، از مجموع 190 رأی، هیچ رأی ممتنعی ثبت نشد. رئیس مجمع عمومی نقش رهبری در هدایت نشستها و بحثهای این نهاد 193 عضوی را بر عهده دارد اما فاقد صلاحیت اجرایی در ساختار سازمان ملل است.
دوره کاری یکساله هیئت رئیسه جدید با آغاز هشتاد و یکمین نشست مجمع عمومی در سپتمبر 2026 آغاز خواهد شد.
ما را در سایت و تلگرام اسپوتنیک دنبال کنید