لاوروف: مسکو گام های عینی کی یف برای حل بحران را مد نظر قرار می دهد نه اظهارات آن ها را

© Sputnik / The press service of the Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на пленарном заседании СМИД "Группы двадцати" в Рио-де-Жанейро, Бразилия
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на пленарном заседании СМИД Группы двадцати в Рио-де-Жанейро, Бразилия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2024
عضو شوید
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو گام‌های مشخص و عینی مقامات کی یف برای حل و فصل را ارزیابی می‌کند و سیاست خود را بر اساس اظهارات آن ها تبیین نمی کند.
پیش از این، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی،گفته بود که اوکراین آماده است پیشنهادات خود را برای حل مناقشه از طریق کشورهای دیگر به روسیه منتقل کند. در پایان ماه مارس، زلنسکی برای اولین بار گفت که مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف می‌تواند حتی بدون بازگشت اوکراین به مرزهای سال 1991 آغاز شود. وی در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس خاطرنشان کرد که اگر اوکراین بتواند قبل از شروع عملیات نظامی ویژه به مرزهای 2022 برسد، روسیه "آماده گفتگو" خواهد بود.
لاوروف در این راستا گفت: "او ممکن است فردا دقیقاً برعکس آن را بگوید. ما روی اقدامات عینی حساب می کنیم و فقط اقدامات عینی را ارزش گذاری و ارزیابی می کنیم."
ش از این، ولادیمیر زلنسکی از احتمال ایجاد مدل مذاکرات با مسکو در قالب یک توافق سه جانبه مشابه توافق غلات، زمانی که میانجی‌ گرها یعنی سازمان ملل و ترکیه نیز در این روند مشارکت داشتند، سخن گفته بود.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه خاطرنشان کرد که مسکو به طور کلی از تلاش های میانجی ها استقبال می کند، اما تاکید کرد که پایان دادن به درگیری در اوکراین تنها از طریق آنها غیرممکن است. پوتین تصریح کرد که به هیچ میانجی صلاحیت امضای اسناد نهایی بین روسیه و اوکراین داده نخواهد شد.
پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهادهای صلح جدیدی را برای حل و فصل درگیری در اوکراین ارائه کرد که شامل به رسمیت شناختن وضعیت کریمه، دونتسک ،لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به عنوان مناطق روسیه، تحکیم وضعیت غیر متعهد و عاری از سلاح هسته‌ای اوکراین، غیرنظامی‌سازی ای کشور و لغو تحریم‌های ضد روسیه است. این ابتکار در کی یف رد شد.
پوتین همچنین خاطرنشان کرد که دوره ریاست زلنسکی به پایان رسیده است و به هیچ وجه نمی توان مشروعیت او را بازگرداند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تصریح کرد که پوتین امکان مذاکره با اوکراین را رد نمی کند، زیرا مقامات قانونی دیگری در آنجا وجود دارند.
همانطور که کرملین قبلاً اعلام کرد، وضعیت در اوکراین می تواند به سمت یک مسیر صلح آمیز حرکت کند، مشروط بر اینکه همه خواسته های مسکو به خوبی در نظر گرفته شود.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که اگر اوکراین خواهان روند مذاکره است، پس نیازی به ژست های نمایشی نیست، فرمان منع مذاکره با روسیه باید لغو شود. به گفته وی، روسیه هرگز مخالف حل مناقشه در اوکراین از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز نبوده است، اما در صورت ضمانت‌های امنیتی برای روسیه.
لازم به ذکر است، روسیه بامداد روز 24 فوریه 2022 با صدور فرمان پوتین عملیات ویژه نظامی خود را برای غیرنظامی کردن اوکراین آغاز کرد. رئیس جمهور روسیه هدف از این عملیات را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند" توصیف کرد. وی عملیات ویژه را اقدامی از سر اجبار خواند؛ به گفته پوتین، روسیه 30 سال است که تلاش می کند تا با ناتو بر سر اصول امنیت در اروپا به توافق برسد، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ های مغرضانه و یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شده است، و در این میان ائتلاف، با وجود اعتراضات مسکو، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرزهای روسیه است.
گفتنی است که مسکو بارها اعلام کرده که برای مذاکره آماده است، اما کی یف در سطح قانونگذاری آن را ممنوع کرده است. غرب مدام از روسیه برای مذاکره دعوت می کند که مسکو برای آن آمادگی نشان می دهد، اما در عین حال، غرب امتناع دائمی کی یف از شرکت در گفتگو را نادیده می گیرد. پیش از این، کرملین اعلام کرده بود که هیچ پیش نیازی برای انتقال وضعیت اوکراین به یک مسیر صلح آمیز وجود ندارد، اولویت مطلق روسیه دستیابی به اهداف عملیات ویژه است که در حال حاضر این امر تنها با ابزار نظامی امکان پذیر است. کرملین همچنین اعلام داشت، وضعیت اوکراین می تواند به سمت مسالمت آمیز حرکت کند، مشروط بر اینکه وضعیت واقعی و حقایق جدید در نظر گرفته شود؛ تمام خواسته های مسکو به خوبی روشن و شناخته شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала