نشست سوم دوحه بدون پرداختن به موضوعات مهم و اصلی افغانستان به پایان رسید

© iStock.com / KeithBinnsКарта Афганистана
Карта Афганистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2024
عضو شوید
سومین نشست دوحه درمورد افغانستان به ابتکار سازمان ملل متحد برای دو روز در پایتخت قطر برگزار شد.
در این نشست که بدون حضور فعالین مدنی، زنان و مخالفین طالبان برگزار شد، علاوه بر هیئت طالبان به رهبری ذبیح الله مجاهد نمایندگان ویژه بیش از ۲۵ کشور و نمایندگان پنج سازمان بین المللی شرکت و گفتگو نمودند.
احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی و روابط بین الملل در مصاحبه با اسپوتنیک درمورد آجندای نشست دوحه گفت:

"به عقیده من نشست دوحه از آجندای اصلی که باید روی آن بحث میشد، انتخاب نماینده سرمنشی ملل متحد درمورد افغانستان، تعامل کارآمد با طالبان، تا حدی به رسمیت شناختن، مسئله حقوق بشر و حقوق زنان، از همه اینها صرف نظر شده یعنی نشست دوحه از آجندای خود بیرون رفته، به مسایل بسیار فرعی، محیط زیست، کمک به افغانستان و همچنین تعامل با حقوق بشر".

ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2024
مجاهد: برای همکنشی سازنده راهی نشست دوحه می‌شویم
آقای سعیدی با اشاره به شرکت مقامات کشورهای خارجی به سطح پایین گفت: "این نشست یک نشست فرمولیتیکی و نمیتواند برای آینده افغانستان روزنه امیدی باشد. چون بسیار در سطح کوچک مطرح شده و در این نشست قرار بود که وزیران خارجه اشتراک کنند، معاونان وزیران خارجه، تنها در سطح نماینده های چند کشور حضور پیدا کردند و اکثریت سفیران خود را میفرستند و کسی حضور پیدا نمیکند".
از سوی دیگر، گل احمد اعظمی، کارشناس سیاسی و سناتور پیشین افغانستان میگوید:
"از دیدگاه من سومین نشست دوحه میتواند موثر تمام شود، یک آغاز خوب باشد بخاطر حل تنش ها، مشکلات، تبادل افکار صورت میگیرد".
این سناتور پیشین افغانستان با امیدواری به ادامه این نشست ها گفت: "ما این را به فال نیک میگیریم و امیدوار هستیم این نشست ها ادامه پیدا کنند تا بی اعتمادی و نگرانی جامعه جهانی درمورد افغانستان به تدریج کاسته شود و حل و فصل شود".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала