دست داشتن مستقیم امریکا در کودتای ناکام نظامی در بولیویا دور از انتظار است

© AFP 2023 / Jorge BernalСтолкновение сторонника президента Боливии Луиса Арсе с военной полицией возле дворца Кемадо на площади Мурильо в Ла-Пасе, Боливия
Столкновение сторонника президента Боливии Луиса Арсе с военной полицией возле дворца Кемадо на площади Мурильо в Ла-Пасе, Боливия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2024
عضو شوید
یک کارشناس سیاسی گفت: این دور از انتظار است، که ایالات متحده مستقیماً در تهیه کودتا در بولیویا دخالت داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، ویکتور خیفتس پروفسور دانشکده روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ در گفت و گو با اسپوتنیک گفت، که این دور از انتظار است، که ایالات متحده مستقیماً در تدارک یک کودتای نظامی در بولیویا دخالت داشته باشد، اما مطمئناً تماس هایی با ارتش داشته و نسبت به جایگزینی رهبری کنونی کشور واکنش مثبت نشان می داد.
روز چهارشنبه، رسانه های محلی از تجمع نظامی در پلازا موریلو در لاپاز، جایی که ساختمان های دولتی در آن واقع شده است، خبر دادند. تجهیزات ویژه به میدان آورده شد. ارتش به رهبری جنرال زونیگا، که به گفته رسانه های محلی، پیش از این از سمت فرماندهی ارتش برکنار شده بود، با بکارگیری از یک نفربر زرهی تلاش کردند به کاخ ریاست جمهوری نفوذ کنند. رئیس جمهور آرس خواستار احترام به دموکراسی شد و آنچه را که در حال وقوع بود تلاش برای کودتا خواند.
Солдаты собираются возле президентского дворца на площади Мурильо в Ла-Пасе, Боливия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2024
جزئیات کودتای ناکام نظامی در بولیویا + عکس و ویدیو
به گزارش فرانس پرس، نماینده شورای امنیت ملی امریکا گفت، که ایالات متحده از نزدیک اوضاع بولیویا را زیر نظر دارد و همچنین خواستار آرامش شد.
ویکتور خیفتس می گوید: "البته آنها به این موضوع (تغییر قدرت در بولیویا) با دید مثبت نگاه خواهند کرد. دولت چپ بولیویا در این باره برای آنها چندان جذاب نیست و نکته حتی در دیدگاه های سیاسی نیست، بلکه در این است که همان لیتیوم عمدتاً به دست چینی ها رفت. بولیویا یکی از سه کشور امریکای لاتین است که دارای بزرگترین ذخیره های لیتیوم است... این مهم است، اما آنقدر مهم نیست که ما باید همه چیز را کنار بگذاریم و همین اکنون کودتا را آغاز کنیم".
او بر این باور است، که واشنگتن و ارتش بولیویا احتمالاً تماس هایی داشته اند و هنوز هم دارند، اما بعید است که ایالات متحده مستقیماً پشت آماده سازی کودتا بوده باشد.
گفت و گو کننده ای خبرگزاری گفت: "کودتا، اگر از سوی خود ایالات متحده ایجاد شده بود، پایان می یافت "با دامنه بسیار بیشتر و احتمالا با موفقیت".
ناآرامی ها در میدان لاپاز نزدیک به سه ساعت به درازا انجامید. در همه ای این مدت رئیس جمهور درون کاخ بود. او ملت را خطاب قرار داد و فرماندهی جدید ارتش را گماشت، که از نظامیان خواست میدان را ترک کنند. سربازان دستور را اجرا کردند. جنرال زونیگا و دو رهبر نظامی دیگر دستگیر شدند. در نتیجه کودتا 9 نفر زخمی شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала