سکتور قالین بافی میتواند سبب ایجاد کار و کمک به رشد اقتصادی افغانستان شود

© AP Photo / Vahid SalemiИранский мужчина ткет ковер в Тегеране
Иранский мужчина ткет ковер в Тегеране  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.06.2024
عضو شوید
سکتور تولید قالین که زمینه کار برای تعداد زیاد مردم ایجاد کرده است، میتواند باعث ثبات پولی در کشور و همچنان زمینه رشد اقتصادی را مهیا سازد.
اخیرا عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت تجارت طالبان گفت که در پنج ماه گذشته افغانستان به ارزش ۷.۵ میلیون دالر قالین فروخته است.
به گفته وی، از جمله واردکنندگان قالین افغانستان کشورهایی مانند امریکا، آلمان، ایتالیا، ایران، چین، پاکستان، ترکیه، امارات و اوزبیکستان هستند.
عبدالبصیر رشتیا، کارشناس مسایل اقتصادی در صحبت با اسپوتنیک افغانستان گفت: "بدون شک که طی سه سال گذشته و خصوصا بعد از تغییر نظام سیاسی در افغانستان، سکتور قالین در افغانستان خصوصا در بخش تولید قالین، رشد چشمگیری را شاهد بوده و دلیل اش هم اینست که اکثریت خانم هایی که قبلا کار داشتند در نهادها و دفاتر دولتی، چون بیکار شدند و اکثریت شان به طرف بافتن قالین رو آوردند و تولید قالین در افغانستان افزایش پیدا کرده است".
ایجاد کارگاه قالین بافی در بلخ و زمینه کار برای ۳۰۰ زن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2023
ایجاد کارگاه قالین بافی در بلخ و زمینه کار برای 300 زن + ویدیو
بازرگانان افغان مشکلات ویزه و نبود خدمات هوایی محموله را مانع اصلی رشد صادرات قالین می دانند - آنها اغلب مجبورند محصولات را با قیمتی عمداً غیرمنفعت به خریداران پاکستانی بفروشند، زیرا امکان ارسال آنها به جای دیگری وجود ندارد.
آقای رشتیا افزود:

"بلند رفتن هزینه ترانسپورتیشن و انتقالات، نبود دهلیز های هوایی و همچنان نبود بسته های تشویقی از طرف حکومت سبب شده اند تا تولیدکننده های قالین و در کل سکتور قالین در افغانستان نتواند قالین را به بیرون از کشور به شکل مستقیم، صادر کند".

به باور آقای رشتیا، ایجاد بازارهای جدید فروش قالین و کار روی بسته های تشویقی به تولیدکنندگان قالین میتواند به رشد اقتصادی افغانستان کمک کند.
پیش از این سخنگوی وزارت تجارت طالبان درباره مزایای این وزارت به تجار افغان که در بیرون از کشور مصروف تجارت اند، گفت که این وزارت در نظر دارد برای آنعده تجاری که تجارت خود را از بیرون به داخل افغانستان انتقال دهند، علاوه بر اختصاص دادن زمین برای ساختن زیرساخت ها، تجارت شان را از پرداخت مالیات برای ۵ سال معاف میکند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала