روز جهانی‌ پناهندگان؛ بدون حکومت فراگیر جلوگیری از جریان پناهجویان افغانستان چالش‌برانگیز است

© Photo / @Social mediaمهاجر
مهاجر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.06.2024
عضو شوید
همزمان با فرارسیدن روز جهانی پناهندگان، نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی افغانستان نسبت به وضعیت وخیم پناهجویان این کشور ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، این نمایندگی‌ها در بیانیه‌ای مشترک روز پنج‌شنبه، 31 جوزا گفته‌اند، که از زمان چیرگی طالبان بر کشور، افراد بی‌شماری به دلیل سرکوب شدید، آزار و اذیت و نقض فاحش حقوق بشر از سوی این گروه، مجبور به گریز از افغانستان شده‌اند.
اخراج بیش از یک هزار مهاجر از کشور ایران   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2024
افغانستان و سوریه در صدر بیشترین پناهنده و آواره در جهان
در بیانیه آمده است، که کشورهای میزبان، با درک شرایط خطرناک افغانستان، برای پشتیبانی از حقوق پناه‌جویان و پناهندگان تلاش بیش‌تر کنند.
در متن بیانیه تذکر داده شده است: "درک این نکته ضروری است که بدون یک سیستم فراگیر و نماینده در افغانستان که حقوق، امنیت و خدمات اساسی را برای همه مردم آن تضمین کند، تلاش‌ها برای جلوگیری از جریان پناه‌جویان همچنان چالش‌برانگیز خواهد بود".
نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی افغانستان خاطرنشان کرده‌اند، که کشورهای میزبان پناهجویان افغانستان، باید روند بیرون کردن اجباری آنان، به‌ویژه افراد در معرض خطر را متوقف کنند.
ایجاد گذرگاه‌های ترانزیتی امن، تسهیل مسیرهای اسکان دوباره، تسریع درخواست‌های پناهندگی و فراهم کردن فرصت‌های کاری و تحصیلی از میان این خواست‌های این نمایندگی‌ها است.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که در جریان نزدیک به یک سال گذشته پاکستان و ایران‌، هزاران پناهجو و مهاجر افغانستان را بیرون کردند.
یادآوری می کنیم، که امروز پنج‌شنبه، 31 جوزا، برابر به 20 جون، روز جهانی پناهندگان است. چندی پیش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با نشر گزارش افغانستان و سوریه را در صدر بیشترین آوارگان کشورهای جهان قرار داده بود. این سازمان در گزارش اش نوشته بود، که افغانستان 6.4 میلیون پناهجو در سراسر جهان دارد که معادل یک-سوم کل پناهجویان جهان است.
در این گزارش همچنان آمده بود، که سوریه نیز با داشتن 6.4 میلیون پناهجو در جهان، هم‌ردیف افغانستان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала