کنگره امریکا منتظر بازجویی از جن ساکی درباره ای بررسی بیرون شدن نیروهای این کشور از افغانستان است

© AFP 2023 / Saul LoebОфициальный представитель Белого дома Джен Псаки
Официальный представитель Белого дома Джен Псаки - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2024
عضو شوید
کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد، سخنگوی پیشین کاخ سفید، قرار است در برابر کنگره ایالات متحده حاضر شود تا به عنوان بخشی از پژوهش ها درباره ای بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان در سال 2021 گواهی دهد.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه کمیته ای پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا آمده است: "امروز، مایکل مک کال، رئیس کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا، نامه ای به وکیل جن ساکی، سخنگوی پیشین کاخ سفید فرستاد و در آن درخواست وی برای گواهی داوطلبانه در برابر کمیته بیرون شدن فاجعه بار دولت بایدن از افغانستان یا احضار شدن را تشدید کرد".
همانطور که مشخص شد، ساکی موظف است تاریخ مصاحبه را حداکثر تا 12 جون 2024 تعیین کند. مک کال خاطرنشان می کند، که سخنگوی پیشین "پاسخ کافی" به درخواست پیشین که در 21 می برای او ارسال شده بود و از او خواسته بود تا در پرونده شهادت دهد، ارائه نکرد.
Официальный представитель Белого дома Джен Псаки - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.05.2022
ساکی درمورد برنامه‌های خود پس از ترک کاخ سفید شوخی کرد
مک کال افزود: "بی احترامی موکل شما به درخواست من توهین به این کمیته و مجلس نمایندگان ایالات متحده است".
انتظار می رود پساکی تا 12 جون تایید کند، که در 26 جون، 9 جولای یا 23 جولای 2024 در کنگره ظاهر خواهد شد.
رئیس کمیته در پایان گفت: "امیدوارم که ساکی داوطلبانه ظاهر شود، در غیر این صورت باید یک روند اجباری را انجام دهم".
پیش از این رسانه های امریکایی گزارش داده بودند، که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا در تابستان گزارشی درباره ای بیرون شدن عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان منتشر خواهد کرد، که در جریان آن 13 نظامی امریکایی کشته شدند.
پژوهش های کمیته تناقضاتی را بین اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و تفسیری که شاهدان عینی از رویدادهای سال 2021 ارائه کردند، آشکار کرد.
یادآوری می کنیم، که یک بمب‌گذار انتحاری داعش (دولت اسلامی، یک سازمان تروریستی ممنوعه در فدراسیون روسیه) در 26 اگوست 2021 در بحبوحه بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان خود را در فرودگاه کابل منفجر کرد . این انفجار 13 سرباز امریکایی و بیش از 170 افغانستانی را که پس از تصرف این کشور از سوی طالبان (جنبش طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی زیر تحریم سازمان ملل متحد قرار دارد) قصد بیرون شدن از کشور را داشتند، کشته شدند.
در پایان ماه اپریل، سی‌ان‌ان نوارهای دیداری را پیدا کرد که ظاهراً نشان می‌دهد برخی از قربانیان یورش تروریستی در فرودگاه کابل در ماه اگوست 2021 ممکن است نه بر اثر انفجار، بلکه در اثر شلیک گلوله‌های سربازان امریکایی جان باخته باشند. پس از این، هشت تن از اعضای کنگره امریکا با فرستادن نامه ای به لوید آستین، رئیس پنتاگون، از وی خواستند تا درباره ای احتمال دست داشتن نظامیان امریکایی در کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در جریان یورش تروریستی در میدان هوایی کابل توضیح دهد.
در شب 31 اگوست 2021، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به تقریبا 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتمبر همان سال، ترکیب دولت موقت تک قومی و تک گروهی افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه فعالیت می کرد و از سال 2001 زیر تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала