حکمتیار: امریکا شاه پیشین افغانستان را برای به قدرت رساندن پسر شاه ایران به افغانستان برگرداند

© https://twitter.comدیدار گلبدین حکمتیار با سفیر ایران در کابل
دیدار گلبدین حکمتیار با سفیر ایران در کابل   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.06.2024
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی با رد گفته های وزیر خارجه پیشین ایران درباره ای نشست بن نوشته است، که ایالات متحده می‌خواست شاه پیشین افغانستان را به کشور برگرداند تا به پسر شاه ایران را از این طریق به قدرت برساند.
به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی گفته‌های جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در باره ای دفع طر‌ح‌های ایالات متحده در نشست بن را یک ادعا و نادرست خوانده است.
او در برگه ای ایکس خود نوشته است: "مدافعین معاهده ننگین بن باید با سرافگندگی اشک ندامت بریزند؛ نه این که با زهرخندهای منفور و دروغ پردازی های شرم آور در پی دفاع از آن باشند؛ آن ها ننکین ترین معاهده تاریخ را امضاء کرده اند؛ معاهده ای که اشغال خونین بیست ساله افغانستاان، اشغال عراق، جنگ لیبیا و سوریه را به دنبال داشت، جنگ های شیعه و سنی، انفجارها در مسجدها و تکیه خانه ها، ویرانی چند کشور، کشتار بیش از دو میلیون مسلمان در این جنگ ها و همه ای جنگ های خونین قرن 21 از پیامدهای معاهده بن بود، گروهی زیر پوشش اصلاح طلبی دروغین؛ امریکا را در اشغال افغانستان و عراق کمک کردو جنگجویان کرایی برایش فرهم نمود".
حکمتیار: امریکا از طالبان خواسته تا به پیوندهای شان را با ایران پایان دهند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2020
حکمتیار: امریکا از طالبان خواسته تا به پیوندهای شان با ایران پایان دهند
او در ادامه نوشته است: "خون های که پس از معاهده بن در افغانستان، عراق، سوریه، لیبیا، سودان ... ریخته شده امضاء کنندکان معاهده بن در آن شریک جرم امریکا اند؛ آنها از این نیز شرمی نداشتند که دست در دست شیطان بزرگ گذاشتند، چه پاسخی به امت اسلامی، مردم ایران و رهبر انقلاب دارند، که امریکا را شیطان بزرگ گفت؟!".
او درباره ای شاه پیشین افغانستان همچنان نوشته است: "با این همه سازشها ننگین ادعا می کنند که امریکا را در مذاکرات بن شکست دادند! امریکا می خواست طالبان خوب را به قدرت برساند و ظاهرشاه را به کابل برگدارند،؛ ولی اینها مانع شدند هرد و دروغ محض؛ در آن زمان جنگ امریکا اصلا در برابر طالبان بود و خوب و بد شان را در مجمع از قدرت سرنگون کردند؛ طالبان نه در کنفرانس بن حضور داشتند و نه در حکومت ساخت بن سهمی. و اما ظاهرشاه را که آوردند؛ اگر نه به عنوان پادشاه نه به عنوان بابای ملت؛ و در عوض وی کسی را رئیس جمهور ساختند که دست های این بابای ملت را می بوسید؛ برای امریکا و بریتانیا اعاده ای وی مهم بود نه سلطنتش؛ شاه مخلوع به پیمانه ای بیمار و فرتوت بود که توان ایستادن و رفتن بدون کمک دیگران را نداشت؛ اعاده ای نمادین وی اصلا برای آن بود که لندن و وا شنگتن را در اعاده ای پسر رضاه شاه به ایران کمک می کرد و غربگرایان ایرانی را امیدوار می کرد که تکرار این تجربه در ایران نیز ممکن است".
یادآوری می کنیم، که ظریف پسین ها در نشستی در پژوهشکده حقوقی ایران گفته است که ایالات متحده در نشست بن که منجر به ایجاد حکومت موقت به رهبری حامد کرزی شد، در تلاش به قدرت رسیدن "طالبان خوب" بود.
او افزوده است، که اروپا در تلاش به قدرت رسیدن محمد ظاهر، شاه پیشین افعانستان بود.
اما به گفته او، این طرح‌ها از سوی ایران "ناکام شدند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала