میزان داد و ستد بین روسیه و افغانستان به یک میلیارد دالر رسید/افغانستان انبار مواد معدنی است

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر Вид на город Кабул в Афганистане
Вид на город Кабул в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2024
عضو شوید
رئیس مرکز بازرگانی روسیه در افغانستان گفت، میزان داد و ستد بین روسیه و افغانستان به یک میلیارد دالر رسید.
به گزارش اسپوتنیک، رستم خبیبولین، رئیس مرکز بازرگانی روسیه در افغانستان به اسپوتنیک گفت: داد و ستد بین روسیه و افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان (گروهی که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان تروریست شناخته شده است) به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
خبیبولین گفت: "دادو ستد بازرگانی بین روسیه و افغانستان با سرعت بالایی در حال رشد است. به عنوان نمونه، اگر در سال 2022 نزدیک به 170 میلیون دالر بود، اکنون از مرز یک میلیارد دالر گذشته است".
به گفته وی، این امر به دلیل گریز نیروهای امریکایی و ناتو اتفاق افتاد که به هر نحو ممکن مانع از توسعه فعال روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور می شد.
Горящая крыша концертного зала Крокус Сити Холл - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2024
امریکا و انگلیس میخواهند پای روسیه را به درگیری در افغانستان بکشانند
روسیه قصد دارد در افغانستان کار ایجاد کند
خبیبولین: روسیه قصد دارد در پروژه های افغانستان سرمایه گذاری کند.
رستم خبیبولین، رئیس مرکز تجارت روسیه در افغانستان به اسپوتنیک گفت، که فدراسیون روسیه در نظر دارد در افغانستان کار ایجاد کند و در پروژه ها سرمایه گذاری کند.
به گفته وی، "سرمایه گذاری های روسیه برای ورود" به افغانستان آغاز شده است.
خبیبولین گفت: "اینها همان کارخانه ها، کارگاه ها، کشاورزی، از آن میان ساخت کانال آبی قوش-تپه هستند که مورد توجه زیادی قرار گرفته است. شماری از شرکت‌های ما اجاره بلندمدت زمین‌های کشاورزی را در کنار این کانال ترتیب می‌دهند".
وی با بیان اینکه روسیه در افغانستان نیز به طور فعال در امور بشردوستانه فعالیت می کند، خاطرنشان کرد، که بنیاد خیریه مسلمانان میهن سال گذشته بیش از 250 هزار جعبه دارو را برای ساکنان نیازمند افغانستان هدف قرار داد.
رئیس شورای تجارت روسیه خاطر نشان کرد: "اما هدف ما توسعه مشاغل و جذب سرمایه گذاران روسی در پروژه های افغانستان است".
داد و ستد روسیه و افغانستان در بخش منابع انرژی و محصولات کشاورزی
خبیبولین از منابع انرژی و محصولات کشاورزی به عنوان حوزه های اصلی داد و ستد نام برد.
رستم خبیبولین، رئیس مرکز تجارت روسیه در افغانستان، به اسپوتنیک گفت، که افغانستان و روسیه بازرگانی گاز، محصولات نفتی و محصولات کشاورزی را از سوی فدراسیون روسیه خریداری می کنند.
او گفت: "مناطق اصلی صادرات و واردات افغانستان با روسیه گاز، محصولات نفتی، آرد، گندم، روغن آفتابگردان و پسین ها محصولات لبنی از روسیه خریداری می شود".
به گفته خبیبولین، کارخانه های تولید محصولات فلزی از جمله مواد ساختمانی، کارخانه های سیمان و کارخانه های فرآوری مواد معدنی مختلف اکنون به طور فعال در افغانستان ساخته و فعالیت می کنند.
رئیس شورای بازرگانی افزود: "پس از همه، مواد خام عملی زیر پای ما نهفته است. افغانستان انبار مواد معدنی است".
پیش از این، خبیبولین به اسپوتنیک گفته بود، که نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان افغانستان در نشست بین المللی اقتصادی "روسیه - جهان اسلام: KazanForum" در کازان شرکت می کند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در آغاز ماه اگوست 2021، طالبان* یورش های خود را بر نیروهای دولتی پیشین افغانستان تشدید کردند، در 15 اگوست بدون درگیری وارد کابل شدند و یک روز پس از آن اعلام کرد که جنگ پایان پیدا کرده است. در جریان دو هفته آخر ماه اگوست، تخلیه دسته جمعی شهروندان کشورهای غربی و افغانستانی های همکار با آنها از فرودگاه کابل که زیر نگهبانی نظامیان امریکایی بود، صورت گرفت. در شب 31 اگوست، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و نزدیک به 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در آغاز ماه سپتمبر همان سال، گروه طالبان ترکیب دولت موقت و تک قومی خود را به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره نخست حکومت طالبان* در سال 2001 سرپرست وزارت امور خارجه بود و زیر تحریم های سازمان ملل بود، اعلام کرد.
طالبان از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با وجود اعلان بخشش عمومی از سوی رهبر این گروه، اما جنگجویان این گروه تاکنون بیش از دو هزار نظامیان و کارمندان حکومت پیشین را زندانی، شکنجه و کشته اند.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала