جان بولتن: داعش توانایی "قابل توجه" برای حمله بر آمریکا از افغانستان را یافته است

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر جان بولتون مشاور در باره مسایل امنیت ملی امریکا
جان بولتون مشاور در باره مسایل امنیت ملی امریکا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2024
عضو شوید
مشاور پیشین آمریکا تاکید می‌ورزد که مقام‌های اداره بایدن نیز در نشست‌های استماعیه پذیرفته‌اند که با برگشت طالبان به قدرت، هزاران هراس‌افگن به افغانستان بازگشته‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده در یک گفتگوی تلویزیونی گفته است که هم‌اکنون ایالات متحده و جهان "کم‌تر در امن" استند و با توجه به حمله‌های گروه داعش در ایران و روسیه، این گروه توانایی حمله‌های "قابل توجه از خاک افغانستان" را دارد.
بولتن تاکید می‌ورزد که مقام‌های اداره بایدن نیز در نشست‌های استماعیه پذیرفته‌اند که با برگشت طالبان به قدرت، هزاران هراس‌افگن به افغانستان بازگشته‌اند.
بولتن با اشاره به حمله‌های داعش به روسیه و ایران، می‌گوید، داعش توانایی حمله‌های "قابل توجه را از خاک افغانستان" دارد. به‌گفته این مقام پیشین امنیتی ایالات متحده، ممکن داعش در حال برنامه‌ریزی حمله‌های به ایالات متحده باشد.
او دراین باره افزود: خبرها درباره بازگشت هزاران هراس‌افگن به افغانستان به دست می‌رسند. این مساله از سوی مقام‌های اداره بایدن در نشست‌های استماعیه اقرار شده است و در جریان دو ماه گذشته، ما دو حمله از سوی داعش یکی آن در ایران و در چند روز گذشته در مسکو را دیدیم که نشان می‌دهند این هراس‌افگنان قادر به حمله‌های بسیار قابل توجه از خاک افغانستان استند."
در این میان ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیام تازه به رادیو ملی زیر اداره آنان، گفته است که داعش در افغانستان سرکوب شده است؛ اما به باور آقای مجاهد، برخی کشورها برای داعش "بزرگ‌نمایی و کمپاین" می‌کنند.
سخنگوی طالبان می‌گوید: "داعش پدیده نیست، که بتواند در افغانستان مشکلی را ایجاد کند. مگر تبلیغات بعضی کشورها در این مورد تلاش برای بزر‌گ‌نمایی داعش است،‌ کمپاین برای داعش است. ما این را رد می‌کنیم، واقعیت ندارد، البته داعش بوده، حالی کوبیده شده، از بین رفتنی است."
در هفته‌های پسین، باوجود اطمینان طالبان، نگرانی‌های مبنی بر افزایش تحرک‌های داعش در افغانستان بیش‌تر شده است.
داعش در سه‌ماه نخست از قندهار و کابل افغانستان تا ایران، پاکستان و روسیه حمله‌های هراس‌افگنانه انجام داداست.
در آخرین مورد برخی نظامیان بازنشسته آمریکایی نیز از وضعیت جاری ابراز نگرانی کردند تا این‌که یکی از سناتوران آمریکایی خواستار حمله بر مواضع داعش در خاک افغانستان شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала