بولتون: ترامپ و بایدن در تبدیل کردن افغانستان به لانه ای هراس افگنی با محوریت داعش خراسان مقصر اند

© AP Photo / Shakh AivazovСоветник президента США по вопросам национальной безопасности Джон Болтон
Советник президента США по вопросам национальной безопасности Джон Болтон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2024
عضو شوید
با توجه به افزایش نگرانی از فعالیت و تهدید منطقه‌ای داعش از افغانستان، مشاور پیشین شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است، که تهدید "هراس‌افگنی با محوریت داعش خراسان" دوباره در افغانستان متمرکز شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، جان بولتون مشاور پیشین شورای امنیت ملی ایالات متحده تاکید می‌ورزد، که این شاخه داعش مسئول یورش های مسکو و کرمان ایران است و هراس‌افگنی از سطح جهان از بین نرفته است.
بولتون افزود: "دولت ترامپ و بایدن درباره ای بیرون شدن از افغانستان به گونه مشترک مقصر اند. بنابراین تاثیر کلی این بوده که اکنون تهدید هراس‌افگنی با محوریت داعش خراسان، دوباره در افغانستان متمرکز شده که این گروه نه تنها مسئول یورش هفته گذشته در مسکو است؛ بلکه مسئول یورش دو ماه پیش در ایران نیز بوده است. ما شاهد هستیم که هراس‌افگنی از سطح جهان از بین نرفته است".
جان بولتون مشاور در باره مسایل امنیت ملی امریکا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.08.2023
بولتون: توافق با گروه طالبان در اداره ترمپ اشتباهی ناگوار برای امنیت ملی امریکا بود
هم‌زمان با این، فایننشیال تایمز در مقاله‌ی تازه‌ با اشاره به یورش در ‌مسکو نوشته که بازگشت افغانستان هم‌چون "مرکز رشد فعالیت‌های فرامرزی هراس‌افگنی" با ریشه مذهبی، کاملاً قابل پیش‌بینی بود.
این روزنامه افزوده است، که به نظر می‌رسد تاریخ در حال چرخش کامل است و پناهگاه قدیمی گروه‌های هراس‌افگن جهانی به شمول القاعده و داعش، به پناهگاه تازه این گروه‌ها مبدل شده است.
بربنیاد این مقاله، اگر امریکا حضورش را در افغانستان حفظ می‌کرد و طالبان به قدرت نمی‌رسیدند، امروز تصویر متفاوتی می‌بود.
میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله در این پیوند می‌گوید: "تا جایی که تجربه من نشان می‌دهد، می‌تواند تسهیل‌کننده بسیار قوی داخلی داشته باشد؛ به دلیل این‌که اختلافات در بین طالبان بسیار زیاد است".
در مقاله‌ نشریه دیپلمات هم آمده است، که در پی یورش در مسکو، نیاز است تمرکز روی مرکزهای اصلی داعش خراسان در افغانستان و پاکستان بیش‌تر شود.
در این مقاله یورش پسین داعش خراسان در‌ مسکو نشان‌‌دهنده حضور چشم‌گیر داعش در منطقه نیست؛ اما در آن از حضور و نفوذ این‌گروه در آسیایی مرکزی پیش‌بینی شده است.
ارزیابی سالانه تهدیدات از سوی نهادهای استخباراتی ایالات متحده نیز نشان می‌دهند که داعش شاخه خراسان در پی گسترش یورش های خارجی از افغانستان است.
برنا صالحی، آگاه سیاسی می‌گوید: "داعش خراسان منحیث تهدید جدی در منطقه از گذشته مطرح بوده است. با به قدرت رسیدن طالبان در کشور، کشورهای منطقه فکر می‌کنند که افغانستان به محل مناسبی برای سربازگیری بیش‌تر داعش شاخه خراسان و اقدام بیش‌تر این گروه در سطح منطقه، مبدل شده است".
گفتنی است که در فیبروری سال گذشته میلادی، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفت که شمار جنگ‌جویان داعش شاخه خراسان، به 6 هزارو 500 تن در افغانستان رسیده و از این میان، 4 هزار جنگ‌جوی این گروه در نزدیکی مرز با تاجیکستان جابه‌جا شده‌اند.
گزارش بازرس ویژه ایالات متحده برای افغانستان در ماه جون سال گذشته نیز نشان می‌دهد که شمار این جنگ‌جویان در کشور، از یک تا سه‌هزار نفر است.
طالبان اما حضور گسترده و فعالیت تهدیدساز داعش را رد کرده‌اند. به گفته سخن‌گوی طالبان، بیش از یکی یا دو درصد داعشی‌ها در افغانستان نمانده‌اند و طالبان به دنبال سرکوب آنان می‌روند.
یادآوری می کنیم، که یورش مرگ‌بار مسکو نگرانی‌ها از تهدید منطقه‌ای داعش شاخه خراسان را بالا برده است؛ گروهی که مرکز فعالیت آن افغانستان پنداشته می‌شود.
در سه ماه پسین، سه یورش بزرگ (حمله در مسکو، حمله در کرمان ایران و حمله انتحاری در کندهار، مرکز اقتدار رهبر طالبان) به این شاخه داعش نسبت داده شده است؛ یورش های که بیش‌تر شهروندان آسیای میانه مسئول آن خوانده شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала