رینا امیری: احکام طالبان علیه زنان و دختران، افغانستان را فقیر نگه می‌دارد

© Photo / twitterU.S Secretary of State has named Rina Amiri as Special Envoy for Afghan Women, Girls, and Human Rights.
U.S Secretary of State has named Rina Amiri as Special Envoy for Afghan Women, Girls, and Human Rights.
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2024
عضو شوید
نماینده‌ ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان مسدودیت مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم توسط طالبان را "دل‌خراش" خوانده است.
به گزارش اسپوتنیک، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان گفته است که احکام تبعیض‌آمیز و بی‌امان طالبان علیه زنان و دختران، افغانستان را فقیر و وابسته به کمک‌ها نگه می‌دارد و خانواده‌های افغان را مجبور به ترک کشور می‌کند.
او شب گذشته (شنبه، 4 حمل) در پیامی در ایکس ، ادامه‌ی محروم‌ماندن دختران از آموزش را دلخراش خوانده است.
امیری نوشته است که جهان پشت فراخوانی از طالبان برای لغو احکام مخربی که پتانسیل بیش از 50 درصد جمعیت را نابود می‌کند، ایستاده است.
او گفته است: "احکام تبعیض آمیز و بی‌امان طالبان علیه زنان و دختران، افغانستان را فقیر و وابسته به کمک‌ها نگه می‌دارد و خانواده‌های افغان را مجبور به ترک آن می‌کند."
امیری نوشته است که هیچ جایگزینی برای آموزشی رسمی برای همه‌ی شهروندان افغانستان وجود ندارد.
طالبان چهار روز قبل سال تعلیمی جدید در افغانستان را برای سومین سال متوالی بدون حضور دختران آغاز کردند.
طالبان در آغازین روزهای تسلط بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را "تا اطلاع ثانی" از رفتن به مکتب منع کرد و پس از آن، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی را نیز به‌روی دختران بستند.
ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران از سوی طالبان با محکومیت گسترده‌ی بین‌المللی مواجه شده است و بسیاری از کشورهای جهان لغو آن را یکی از پیش‌شرط‌های عادی‌سازی روابط با این گروه دانسته‌اند.
شهروندان افغانستان نیز در نزدیک به سه سال اخیر بارها خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала