اردوغان: جهان اسلام به "وظیفه برادرانه" اش در برابر مردم فلسطین ناکام ماند

اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2024
عضو شوید
رئیس‌جمهور ترکیه گفت، که جهان اسلام در انجام "وظیفه برادرانه" خود در برابر مردم فلسطین کوتاهی کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه هنگام سخنرانی در پنجاه و سومین مجمع عمومی بنیاد عمومی‌سازی علم گفت: "متأسفانه جهان اسلام با جمعیتی نزدیک به 2 میلیارد نفر نتوانسته است به وظیفه برادرانه خود در قبال ملت فلسطین به طور کامل عمل کند".
به گفته وی، تا امروز بیش از 32 هزار فلسطینی در نتیجه "یورش های مستقیم اسرائیل بر غیرنظامیان" کشته و بیش از 72 هزار فلسطینی زخمی شده اند.
Палестинцы ждут гуманитарную помощь на берегу моря в городе Газа - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2024
دیدگاه وزارت خارجه ترکیه درباره ای طرح ساخت بندر در غزه از سوی امریکا
وی تاکید کرد: "بهبود روابط با رهبری مصر به نفع ارسال کمک های بشردوستانه به غزه بوده است".
وی افزود: "انقره قاطعانه پشت جنبش حماس فلسطینی ایستاده است و هیچ کس نمی تواند این کشور را مجبور به استفاده از اصطلاح "سازمان تروریستی" در رابطه با آنها کند".
رهبر ترکیه تاکید کرد: "در جریان سفرم به ایالات متحده به عنوان رهبر حزبم، به آنها گفتم که "حماس یک سازمان مقاومت است. هیچکس نمی تواند ما را مجبور کند که از اصطلاح "سازمان تروریستی" در رابطه با حماس استفاده کنیم. ما همه مسائل را با رهبران حماس در میان می گذاریم و قاطعانه پشت سر آنها می ایستیم".
اردوغان دولت اسرائیل را با نازی ها مقایسه کرد
اردوغان گفت: نتانیاهو و دولتش نام خود را با نازی ها یکی دانستند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت او نام‌های خود را با تعدادی از "نازی‌های امروزی" یکی دانسته‌اند.
رهبر ترکیه در سخنانی در روز شنبه گفت: "از 7 اکتبر (آغاز درگیری ها در غزه)، ما با حوادث شرم آور زیادی روبرو بوده ایم که قلب ما را شکسته است. نتانیاهو و دولتش در نتیجه جنایات علیه بشریت که در نوار غزه مرتکب شدند، نام خود را با هیتلر، موسولینی... به عنوان نازی های امروزی یکی دانسته اند".
به گفته وی، ترکیه از روز اول "حمله اسرائیل به غزه" تمام نیروها و امکانات خود را بسیج کرد.
اردوغان گفت: "ما در نشست های بین المللی که در آن شرکت داشتیم به نمایندگی از فلسطینی ها صحبت کردیم. این هفته میزبان محمود عباس رئیس جمهور فلسطین در انقره بودیم. ما از آن کشورهایی هستیم که کشتار غزه را فراموش نمی کنیم. اگر 15 سال پیش طیب اردوغان در مقابل قاتلان ایستاده بود و می گفت "یک دقیقه" (در مورد جمله معروف اردوغان در مناظره در داووس صحبت می کنیم.)، پس امروز او (از قبل) محکم روی همان نقطه ایستاده است".
یادآوری می کنیم، که اسرائیل در 7 اکتوبر مورد یورش موشکی بی‌پیشینه ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، رزمندگان سازمان وارد مناطق مرزی جنوب کشور شدند و به سوی نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به گروگان گرفتند.در اسرائیل طبق آخرین اطلاعات مقامات، نزدیک به 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران می شود و همچنین گزارش شده است که بیش از پنج هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را در برابر حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین محاصره کامل این منطقه را اعلام کرد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد. در پایان اکتوبر 2023، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در منطقه آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.شمار قربانیان گلوله باران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی از 7 اکتوبر از مرز 30 هزار نفر و زخمی شدن بیش از 72 هزار نفر گذشت. حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. پس از پایان آتش بس، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که 126 اسرائیلی و 11 خارجی در گروگان حماس باقی مانده اند و 110 ربوده شده آزاد شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب پیمان نامه ای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز با اسرائیل است. مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала