وزیر اطلاعات بلوچستان: افغانستانِ زیر کنترل گروه طالبان "دخالت خطرناک" در هراس‌افگنی دارد

© AP Photo / Ebrahim NorooziЧлены движения "Талибан"
Члены движения Талибан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2024
عضو شوید
وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان مدعی است، سه هراس‌افگنِ که از افغانستان وارد پاکستان شده بودند، با مواد منفجره، سلاح و نارنجک‌های‌دستی در راولپندی پاکستان دست‌گیر شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، جان اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان در برگه ای ایکس خود نوشته است: "این نشان‌دهنده دخالت خطرناک افغانستانِ زیر اداره طالبان در روی‌دادهای هراس‌افگنی است".
او هم‌چنان گفته است، که تلاش‌های آنان در زمینه کنترول تروریزم در سراسر مرز میان دو کشور با گوش‌های ناشنوا روبرو شده و اکنون لازم است که در برابر گروه طالبان اقدام قاطعانه شود.
اچکزی هفت پیش‌نهاد را به رهبری حکومتی که در آن کار می‌کند، داده است که از آن جمله، "توقف بی درنگ" همه ای پیوندها با طالبان است.
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2024
عضو پیشین پارلمان پاکستان: طالبان تروریستان نیابتی هستند که افغانستان را اشغال کرده اند
وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان می‌گوید، که تعامل با طالبان تنها سرکشی آنان را تقویت می‌کند و این کشور باید با نگرانی‌های "ضدتروریزم" ایالات متحده هماهنگ شود و از هرگونه به رسمیت‌شناسی طالبان در افغانستان جلوگیری شود.
او می‌افزاید که مهاجران افغانستان باید "بدون درنظرداشت هویت"، در چارچوب یک اقدام راهبردی به منظور فرستادن پیام روشن به طالبان، از پاکستان بیرون شوند.
اچکزی در چارچوب این پیش‌نهاد هفت‌گانه‌اش گفته است: "خانواده‌های اعضای طالبان باید به کشورشان بازگردانده شوند و هرگونه اموال نامشروع آنان، باید مصادره شود".
او هم‌چنان می‌گوید، که دفاتر منطقه‌ای استخبارات طالبان در امتداد خط دیورند و پناه‌گاه‌های هراس‌افگنان باید بر اساس "اطلاعات لحظه‌ای" با یورش های تلافی‌جویانه و پهپادی هدف قرار داده شوند؛ تا پیوندها میان طالبان و هراس‌افگنان قطع شود.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با وجود اعلان بخشش عمومی از سوی رهبر این گروه، اما جنگجویان این گروه تاکنون بیش از دو هزار نظامیان و کارمندان حکومت پیشین را زندانی، شکنجه و کشته اند.
گروه طالبان در چندین نشست استادان پیشین دانشگاه های کابل را کافر خطاب و تاکنون چند تن از استادان دانشگاه ها را به بهانه های گوناگون زندانی و شکنجه کرده اند.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала