کاخ سفید: توافق‌نامه دوحه گروه طالبان را نیرومند کرد

© Sputnik / Zohra IshmukhametovaДоха, Афганистан, переговоры
Доха, Афганистан, переговоры - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.02.2024
عضو شوید
سخن‌گوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفته است که امضای توافق‌نامه دوحه با گوره طالبان، آنان را نیرومند و شرکای ما را در افغانستان ناتوان کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری دیروز گفت: "انتخاب رییس جمهور بایدن برای چگونگی بیرون شدن از افغانستان، به شدت تحت تاثیر شرایط ایجادشده از سوی اداره ترمپ قرار داشت".
سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، که وقتی بایدن رییس جمهور شد، طالبان در قوی‌ترین موقف خود پس از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند.
او می‌گوید، که ایالات متحده طالبان را هم‌چنان در برابر تعهدات شان، مسئول می‌داند.
 آمریکا: ادامه‌ خشونت‌های طالبان با توافقنامه دوحه سازگار نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.10.2020
آمریکا: ادامه‌ خشونت‌های طالبان با توافقنامه دوحه سازگار نیست
خانم پییر هم‌چنان گفته است: "اداره ترمپ در سال ۲۰۲۰ توافقی با طالبان در دوحه امضا کرد و ایالات متحده پس از تحلیف رییس جمهور بایدن، متعهد شد که بدون "هیچ مسیر روشن یا پلانی" نیروهایش را از افغانستان بیرون کند".
هرچند دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده از تصمیم امضای توافق‌نامه حکومت‌اش با طالبان بارها دفاع کرده است؛ اما اکنون و بارها، برخی از جمهوری‌خواهان جو بایدن را به دلیل چگونگی خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار داده‌اند.
ژان پییر هم‌چنان می‌افزاید، که طالبان به تعهدات شان در توافق‌نامه دوحه عمل نکرده‌اند.
اما ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در یک نوارصوتی تازه که آن را تلویزیون ملی تحت اداره آنان منتشر کرده، گفته است که بر بنیاد این توافق‌نامه، طالبان نیروهای اشغال (امریکا) را از افغانستان بیرون کردند و برخی از بندهای این توافق‌نامه از سوی ایالات متحده پیش از این نقض شده است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала