پرونده خروج آشفته آمریکا از افغانستان؛ آنتونی بلینکن چه چیزی را پنهان می‌کند

© @https://twitter.com با گذشت یک سال آمریکا خروج "شتاب زده" از افغانستان را بررسی می‌کند
با گذشت یک سال آمریکا خروج شتاب زده از افغانستان را بررسی می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2024
عضو شوید
کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا می‌گوید وزارت خارجه جزئیات درباره نقش این وزارتخانه در خروج آشفته آمریکا از افغانستان را پنهان می‌کند
مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا، در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، او را تهدید کرد چنانچه تا ششم مارچ تمام "اسناد کلیدی" خروج آمریکا از افغانستان را برای این کمیته ارسال نکند، او را در نشست کنگره استیضاح خواهد کرد.
محمد نعیم غیور، کارشناس نظامی و رییس استخبارات هرات به اسپوتنیک گفت:
ناتو و در راس ایالات متحده آمریکا در طول بیست سال موجودیت خود در افغانستان ثابت کردند که ناموفق بودن و با قبول شکست نظام جمهوری مورد حمایت خود در افغانستان و همچنان قبول شکست دست آورد های بیست ساله جامعه جهانی، دولت و مردم افغانستان بدون آمادگی کافی و تدابیر معقول برای آینده افغانستان و با عجله وحشت انگیز کشور را ترک و موجب تسلط طالبان و سایر گروه های تروریستی که برای افغانستان، منطقه و جهان تهدید هستند، گردیدند.
"در این شکست اگر درست ارزیابی شود. چه به لحاظ غفلت و چه به لحاظ فساد و ضعف در اجرای مسئولیت ها از مقامات آمریکایی ذیدخل در مساله تا مقامات حکومت ساقط شده ای افغانستان طی بیست سال همه مسئول هستند. که مسئولین و مقصرین نخست زلمی خلیل زاد، دوم روسای جمهور کرزی و اشرف غنی، معاونین شان و اکثریت قاطع اعضای کابینه و مسئولین ارشد نظامی و ملکی با مقامات ارشد ناتو و نهاد های مربوط خصوصا روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و خاصتا جوبایدن ریس جمهور ایالات متحده آمریکا که در زمان مسئولیت شان نظر به ضعف وی این برنامه ی شکست در افغانستان پیاده گردید، هستند."
ایالات متحده آمریکا و ناتو از اول حضور شان در افغانستان به عناصر افغان اکثرا فاسد و ناتوان اعتماد کردند. و هر گز به افغانستانی های صادق، توانا، متعهد و مسلکی اهمیت قائل نبودند. و خود تیشه بر ریشه خود و نسل‌های افغانستان وارد نمودند و موجب شدند تا در پیش چشم دنیا یک کشور به کام گروه های تروریست قرون وسطایی سقوط کند.
Госсекретарь США Майк Помпео во время визита в Минск. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.01.2024
پمپئو: خروج آمریکا از پایگاه بگرام فاجعه‌بار بود
گفتنی است مک‌کال از نزدیک به دو سال پیش بررسی چگونگی خروج آمریکا از افغانستان را آغاز کرده‌ است. او تلاش دارد تا نقش وزارت خارجه ایالات متحده را در آشفتگی و بحرانی که در زمان خروج آمریکا از افغانستان رخ داد، بررسی کند و به این منظور تاکنون چندین بار با ارسال نامه‌هایی تهدیدگونه به وزارت خارجه تلاش کرده است این وزارتخانه را وادار کند مدارک و اسناد حاوی برخی جزئیات را در اختیار کنگره قرار دهد.
وییس ناصری آگاه مسایل سیاسی افغانستان، ضمن صحبت در خصوص خروج آمریکا از افغانستان و پنهانکاری مقام های آمریکایی به اسپوتنیک گفت:
متاسفانه سقوط افغانستان و فروپاشی نظام جمهوریت با 350 هزار ارتش و تمام شیرازه افغانستان بر اساس یک دسیسه و یک توطعئه و خروج فرارگونه آمریکا از افغانستان بود.
"آمریکا با امضای یک توافقنامه استراتژیک با دولت وقت افغانستان تعهد کرده بود که از تمام ارزش های ملی، مردم، دولت و ارتش افغانستان حمایت می‌کند. اما متاسفانه تمام شعارهای آمریکا در طی 20 سال گذشته در افغانستان دروغی بیش نبود و آمریکا به ویژه زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در طول 18 ماه در دوحه پشت درهای بسته مذاکرات استخباراتی مخفی و پنهانی را با طالبان رقم زدند و بر اساس همان توافقنامه که در واقعیت بخش های مخفی آن تا هنوز پنهان است، افغانستان را دودسته به طالبان تسلیم کرد و به گفته دونالد ترامپ، جوبایدن به ارزش 7 میلیارد دالر تسلیحات دست نخورده آمریکایی را در اختیار طالبان قرار داد."
آقای ناصری گفت که دولت غنی با عقب نشینی از ولسوالی تا ولسوالی، قریه به قریه و ولایت به ولایت، تمام قول اردو ها را به طالبان تسلیم کرد. امروز مسوولین جمهوریت اعتراف می‌کنند که "به ما دستور می دادند که جنگ نکنید، به ما دستور می دادند که عقب نشینی کنید، تسلیم شویید و قدرت و نیرو سلاح را به طابان واگذار کنید". بنابراین واضح است که قدرت گرفتن طالبان یک دسیسیه خطرناک ایالات متحده آمریکا بود.
"مسوولان ومقام های آمریکایی هم از حزب جمهوری‌خواهان و هم دموکرات ها در سقوط افغانستان مسوول هستند بنابراین نمایندگان مردم آمریکا در سنا و کنگره می‌خواهند که واقعیت ها را معلوم کنند که آمریکا بر کدام اساس به گونه غیراخلاقی و فرار گونه از افغانستان خارج شد. "
کارشناس در ادامه افزود: امریکا اکنون در پی بی ثبات ساختن منطقه است، بی ثباتی افغانستان بی ثباتی منطقه را در پی دارد. آمریکا با خروج غیرمسوولانه خواست که منطقه را بی ثبات و رقبای خود را مصروف منطقه بسازد و این واقعیت های است که مردم آمریکا مید‎انند ونمایندگان ملت آمریکا می‌خواهند که امروز مسوولان را مورد سوال قرار دهند. مثلی که هفته گذشته خلیل‌زاد مورد پرسش قرار گرفت.
"روزی خواهد رسید که از بایدن و ترامپ نیز سوال شود. مسوولان سیاسی و امنیتی آمریکا در خروج از افغانستان یک دسیسه کلان را به خاطر برهم زدن ثبات در منطقه ایجاد کردند و تاریخ این واقعیت را ثابت خواهد کرد و مردم آمریکا حق دارند که سوال کنند که چرا خون جوانان و پول مالیه دهندگان آمریکای به هدر رفت ولی افراطیت و ترویسم به عنوان یک تهدید بزرگ نه تنها همچنان پابرجا باقی ست بلکه بیش از گذشته رشد نموده است."
جزئیات عملیات خروج از افغانستان به این دلیل برای کنگره آمریکا مهم است که برخی نمایندگان و سناتورها معتقدند دولت بایدن با سوءمدیریت بر عملیات خروج از افغانستان جان هزاران تن را به خطر انداخته و هزاران کارمند افغان دفاتر و سازمان‌های آمریکایی را در معرض انتقام‌جویی طالبان قرار داده‌ است. آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که آمریکا پس از خروج از افغانستان تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دالر را در آن کشور باقی گذاشته است که اکنون نه‌تنها طالبان از آن‌ها بهره می‌برند، که گروه‌های تروریستی در داخل و خارج از افغانستان نیز به آن‌ها دست یافته‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала