رد درخواست گروه طالبان برای کنترل سفارت افغانستان در اتاوا از سوی کاناد

© Flickr / Kyle Pearceنمایندۀ روسیه: کانادا دنیا را سیاه و سفید می‌بیند
نمایندۀ روسیه: کانادا دنیا را سیاه و سفید می‌بیند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2024
عضو شوید
مقام‌های کانادایی گفته‌اند، که این کشور درخواست گروه طالبان برای سپردن سفارت افغانستان در اتاوا به این گروه را رد کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، رسانه ای کانادای نشنال پست نوشت: جیسون کونگ، سخنگوی وزارت خارجه‌ ای کانادا گفته است، که گروه طالبان در نامه‌ای خواستار پذیرش پرسنل جدید در سفارت افغانستان در کانادا شده بودند، اما دولت ترودو به این نامه‌ ای گروه طالبان پاسخ نداده است.
مریلین گوورمونت، یکی دیگر از مقام‌های وزارت خارجه‌ ای کانادا گفته است: "کانادا گروه طالبان را به‌عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد و هرگز این کار را نخواهد کرد".
Премьер-министр Канады Джастин Трюдо - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.12.2021
نخست وزیر کانادا: سرعت فروپاشی افغانستان همه را غافل گیر کرد
او گفته است، که کانادا نماینده‌ ای گروه طالبان را نخواهد پذیرفت و با این گروه روابط سیاسی برقرار نخواهد کرد.
نشنال‌پست نوشته است، که دیپلماتان منتخب حکومت پیشین افغانستان همچنین به کار در نمایندگی‌های این کشور در کانادا ادامه می‌دهند.
یکی از دیپلماتان افغانستان که خواسته است نامش فاش نشود، گفته است که آنان با گروه طالبان در تماس نیستند و از این گروه کمک مالی نیز درخواست یا دریافت نکرده‌اند.
به‌گفته‌ی او، دیپلماتان افغانستان مجبور به کاهش کارمندان و تکیه بر عواید از ارائه‌ی خدمات قنسولی به مهاجران شده‌اند.
سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کانادا گفته است، که گروه طالبان از کشورهای دیگر نیز خواسته‌اند که دیپلماتان این گروه را بپذیرند، اما تقریباً همه درخواست طالبان را رد کرده‌اند.
او افزوده است: "طالبان فاقد مشروعیت ملی و بین‌المللی است. آن‌ها خلاف قانون اساسی قدرت را به دست گرفتند. افزون بر این، رویکرد طالبان به بسیاری از موضوعات مهم مانند هم‌پذیری، حقوق زنان، آموزش و روابط بین‌الملل کاملاً با ارزش‌های مشترک و هنجارهای بین‌المللی ما ناسازگار است".
در همین حال، کارشناسان درباره ای این‌که آیا اوتاوا باید فاصله‌ی خود را با دولت طالبان حفظ کند یا خیر، اختلاف نظر دارند.
به نوشته‌ی نشنال‌پست، برخی کارشناسان می‌گویند، که تعامل تنها راهی است که کانادا می‌تواند امیدوار باشد تا بر آنچه که در افغانستان اتفاق می‌افتد تأثیر بگذارد.
در حالی که برخی دیگر می‌گویند که طالبان در رویه‌های وحشیانه و زن‌ستیزی خود تزلزل‌ناپذیر هستند و هرگونه تماس رسمی با این گروه، تنها به آن‌ها مشروعیت می‌بخشد.
با گذشت بیش از دونیم سال از تسلط طالبان بر افغانستان، تا اکنون این گروه به‌عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت شناخته نشده است.
اگرچه برخی از کشورها دیپلماتان گروه طالبان را پذیرفته‌اند، اما به‌گونه‌ی رسمی اعلام نکرده‌اند که این گروه را به رسمیت می‌شناسند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала