کارشناس در واکنش به گزارش نیویورک تایمز: بدون حضور"سیا" در اوکراین زمینه کودتای 2014 فراهم نمیشد

© Photo / Press service of the President of Ukraine /  مراجعه به بانک تصاویر میدان کی‌یف
میدان کی‌یف - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2024
عضو شوید
روزنامه‌ی نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد، که "سیا" به کی‌یف کمک کرد تا نسل جدیدی از جاسوسان اوکراینی را برای فعالیت در روسیه و سراسراروپا تربیت کند .
نشریه‌ی آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی فاش کرد که در طول هشت سال گذشته، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" شبکه ای از پایگاه های مخفی را در اوکراین در امتداد مرز با روسیه ایجاد کرده است.
بر اساس این گزارش،سیا به کی‌یف کمک کرد تا نسل جدیدی از جاسوسان اوکراینی را برای فعالیت در روسیه و سراسر روپا تربیت کند .
اوکراین در حال حاضر میزبان دست کم 12 پایگاه جاسوسی مخفی واقع در نزدیکی مرز روسیه است که انواع اطلاعات در مورد روسیه را گردآوری می‌کنند. این پایگاه‌های جاسوسی همچنین حملات هواپیماهای بدون سرنشین و شبکه ای از مأموران فعال در داخل روسیه، را هماهنگ می‌کنند.
در عین حال، این روزنامه خاطرنشان می کند، این مشارکت یک "آفرینش زمان جنگ" نیست، بلکه ده سال پیش آغاز شد. و ایالات متحده و اوکراین ظاهراً در سال 2016 شروع به ساخت شبکه ای از پایگاه های جاسوسی کردند.
Парад в честь Дня независимости в Киеве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.02.2024
رسانه: سیا در سال های اخیر نسل جدیدی از جاسوسان اوکراینی را تربیت کرد
محمد حکیم تورسن کارشناس مسایل سیاسی، نظامی، اقتصادی افغانستان ضمن صحبت در خصوص این گزارش به اسپوتنیک گفت:
من با این نظر که در طول هشت سال گذشته سیا در اوکراین فعالیت داشت،مخالف هستم . قبل از سال 2014 نیز سیا در اوکراین فعال بود. به این مفهومی که اگر سیا در اوکراین فعال نمی‌بود زمینه کودتای سال 2014 در اوکراین فراهم نمیشد.
«فراهم سازی کودتا با سازماندهی استخبارات وقت، دادن پول ها به شماری از افراد مزدور در اوکراین سازماندهی شد و در سال 2014 این کودتا به نفع آمریکا و ضرر مردمان بی دفاع اوکراین منجر شد که تا امروز پیامد های ناگوار آن مشاهده می‌شود. امروز می بینیم که غرب با وعده های دروغین خود باعث شد که تام زیربناها، روبناها و همه زیرساخت های اوکراین مانند افغانستان نابود شود و اوکراین اکنون به تنهایی پیامد های آن را مشاهده می‌کند.»
آقای تورسن در خصوص حضور سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" در افغانستان می‌گوید: تا سال های پیش در جهان دوقطب، یکی قطب آمپریالیسم در رأس آمریکا و دوم قطب سوسیالیسم در رأس اتحاد جماهیر شوروی موجود بود.

«طبیعی است که در زمان سلطنت ظاهر شاه، پادشاه سابق و محمد داوود خان، نخستین رئیس جمهور افغانستان نیز سازمان های مخفی مانند سیا در افغانستان فعال بود».

کارشناس گفت، زمانی که شوروی در سال (1358 شمسی)1979 وارد افغانستان شد استخبارات آمریکا فعلانه عمل کرد و پایگاه اساسی "سیا" در خاک پاکستان مستقر شد و احزاب سیاسی، مثل "حزب وحدت، حزب جمعیت، حزب اسلامی، حزب نجات، حزب حرکت" و بسیاری احزاب و رهبران این احزاب سیاسی همه اجنت های آمریکایی ها شدند که رهبری شان توسط پاکستان اجرا می شد و به داخل افغانستان هم فعالیت های داشتند.
«زمانی که آمریکا داخل افغانستان شد در داخل کشور ما به شکل علنی در چهار راهی آریانا (در 300 متری ارگ) دفتر رسمی سیا فعالیت داشت و شماری از کارمندان سیا و هزاران جاسوس فروخته شده افغان با آنان همکاری می کردند.»
آقای تورسن گفت: اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان نیز قبلا کارمند "سیا" بود و افزود:
« او در لبنان زمانی که دانشجو بود به همراه همسرش رولا غنی و زلمی خلیل‌زاد جذب سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" شدند. غنی بعدا به افغانستان آمد و در پهلوی فعالیت هایش برای "سیا" به عنوان وزیر مالیه گماشته شد و بعدا تا ریاست جمهوری رسید. امروز که غنی در دبی حضور دارد، برای استفاده بعدی از وی محافظت می‌شود.»
امروز آمریکایی ها با تغییر یونیفرم از افغانستان خارج شدند. یعنی سربازان ارتش خود را بیرون کردند ولی با نام های دیگر در افغانستان باقی ماندند .
"دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش نشریه‌ی نیویورک تایمز درباره استفاده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اوکراین برای جاسوسی از روسیه گفت: سازمان سیا حتی قبل از (کودتای "میدان" در) 2014 نیز در آنجا حضور داشت و افرادی را برای اقدامات خرابکارانه علیه روسیه استخدام و تربیت می‌کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала