خلیل‌زاد:فصل آخر "مبارزه برای افغانستان" هنوز نوشته نشده است

© @https://twitter.comخلیل‌زاد
خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2024
عضو شوید
نماینده‌ی ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان در جلسه استماعیه‌ی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است که "پشت‌کردن به افغانستان اشتباه است".
به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ پیشین آمریکا برای صلح افغانستان که برای شهادت به این نشست فراخوانده شده پنج‌شنبه‌شب، 26 دلو گفت که فصل مبارزه برای افغانستان ختم نشده است و نباید به این کشور پشت شود.
او در این نشست با حمایت از عملکرد دولت بایدن در زمینه توافق‌نامه دوحه: "گفت بذری که کاشتیم به‌زودی ثمر خواهد داد."
وی همچنان گفته است که قرار بود توافقی میان حکومت افغانستان و طالبان انجام شود اما فرار اشرف غنى، ریيس جمهور وقت افغانستان همه برنامه‌ها را خراب کرد.
خلیل‌زاد تصریح کرد که اگر آمریکا منتظر توافق میان طالبان و حکومت افغانستان می‌نشست، خروج نیروها به تعویق میفتاد و آمریکا مجبور به اعزام نیروی بیشتر به این کشور می‌شد، در نتیجه بایدن تصمیم به خروج گرفت.
او علاوه کرد که در رویکرد آمریکا در قبال افغانستان در آینده باید واقعیت‌های کنونی در این کشور، منطقه و جهان در نظر گرفته شود و در عین حال، مانند جاهای دیگر، بر اساس منافع و ارزش‌های پایدار خود هدایت شود.
امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در دیداری با سفیر روسیه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2024
متقی: شرایط ما برای حضور در نشست دوحه پذیرفته نشود شرکت نمی‌کنیم
خلیل‌زاد در بیانیه‌ی خود درباره‌ی توافق دوحه گفت که در نوامبر 2018، دولت ترمپ از او خواست که به وزارت خارجه برگردد و برای توافق به هدف خروج ایمن از افغانستان، دریافت تعهد از طرف طالبان و دولت افغانستان در مورد نگرانی‌های ایالات متحده در زمینه تروریسم و مذاکره برای پایان جنگ در افغانستان کار کند.
به‌گفته‌ی او، تغییر عمده در سیاست ایالات متحده به وجود آمده بود و تصمیم رییس‌جمهور این بود که نیروهای آمریکایی را از افغانستان به خانه باز گرداند.
خلیل زاد گفت که چندین عوامل در این تصمیم نقش داشت، از جمله این‌که جنگ برای طولانی‌مدت در افغانستان ادامه خواهد داشت و پیشرفتی نخواهد داشت.
دوم این‌که به‌گفته‌ی او، ایالات متحده باید روی رقابت قدرت‌های بزرگ، یعنی چین، روسیه و تهدید ایران تمرکز می‌کرد و افغانستان دیگر در جنگ علیه تروریسم نقشی اساسی نداشت.
همچنین به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، هدف آمریکا برای تبدیل افغانستان به یک دولت مدرن و دموکراتیک غیرواقعی ارزیابی می‌شد و علی‌رغم تلاش‌های گسترده ایالات متحده، این کشور مشکلات حکومتی بزرگ و سطوح گسترده‌ای از فساد داشت.
او در پاسخ به سوال یانگ کیم، عضو این مجلس درباره حقوق زنان گفت که امریکا نمی‌توانست به‌خاطر رعایت حقوق زنان در افغانستان بماند.
او همچنان افزوده است که در جهان نقض حقوق بشر زیاد اتفاق می‌افتد.
وی همچنان خاطرنشان کرده است که طالبان در نشست دوحه وعده دادند که مانع کار و آموزش دختران نمی‌شوند، اما خلاف آن عمل‌ کردند.
گفتنی است که جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا درباره توافق‌نامه دوحه و چگونه‌گی ناکامی دولت بایدن برای اجرایی آن در حال برگزاری است.
اعضای این کمیته از جمله مایکل مک‌کال دولت بایدن را متهم کردند که نتوانست مفاد این توافق‌نامه را بالای طالبان عملی کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала