کمک جاپان به تاجیکستان در مدیریت مرزهایش با افغانستان

© Sputnik / Valeriy YarmolenkoРека Пяндж на границе Таджикистана с Афганистаном в горах Памира
Река Пяндж на границе Таджикистана с Афганистаном в горах Памира - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2024
عضو شوید
دولت جاپان، از طریق آژانس همکاری بین‌المللی‌اش (جایکا) پروژه "مدیریت مرز" تاجیکستان با افغانستان را تمویل مالی می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، روزنامه تایمز آسیای مرکزی به نقل از برنامه توسعه‌‌ای سازمان ملل در تاجیکستان گزارش داده است، که دولت جاپان، از طریق آژانس همکاری بین‌المللی‌اش (جایکا) پروژه "مدیریت مرز" این کشور با افغانستان را تمویل مالی می‌کند.
هدف این پروژه، تضمین طول مرز این کشور با افغانستان، جلوگیری از قاچاق موادمخدر در این مرز و تسهیل تجارت فرامرزی گفته شده است.
بربنیاد این گزارش، این پروژه در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد؛ اما تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.
جاپان از میان آن کشورهای کمک‌کننده به تاجیکستان است، که تا اکنون ده‌ها میلیون دالر را از طریق برنامه توسعه‌ای سازمان ملل به هدف توسعه این کشور، کمک کرده است.
در همین حال توشیهیرو آیکی، سفیر جاپان در تاجیکستان گفته است: "جاپان از بسیاری جهات با در نظرگرفتن جنبه‌های راهبردی؛ به‌ویژه با توجه به تغییر چشم‌انداز سیاسی که کل قاره اوراسیا را در بر می‌گیرد، از تاجیکستان در برابر چالش‌هایی که در مرزش با افغانستان وجود دارد، پشتیبانی می‌کند".
Государственные флаги стран-участниц командно-штабных учений с воинскими контингентами коллективных сил оперативного реагирования Организации договора о коллективной безопасности (ОДКБ) «Взаимодействие-2018» - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2024
سازمان پیمان امنیت جمعی: وضعیت در مرز افغانستان-تاجیکستان پرتنش است/ بودجه اختصاص داده خواهد شد
جاپان هم‌چنین گفته است، که این کمک می‌تواند این کشور را در برابر اثرات مضر تجارت موادمخدر از افغانستان کمک کند.

یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала