کارمند افغان‌تبار وزارت خارجه و استخبارات بریتانیا به جاسوسی برای روسیه متهم شد

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniتحریم های لندن علیه ریاض
تحریم های لندن علیه ریاض - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2024
عضو شوید
روزنامه تایمز، چاپ بریتانیا گزارش داد یک پناهجوی افغان در بریتانیا، که برای وزارت خارجه و سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا MI6 کار می کرد به جاسوسی برای روسیه متهم شده است.
به گزارش اسپوتنیک، تایمز نوشته است، تابعیت بریتانیایی او در سال 2019 پس از مطرح شدن اتهام جاسوسی برای استخبارات ارتش روسیه سلب شد.حکومت بریتانیا استدلال کرده است که حفظ شهروندی و ادامه حضور او در این کشور خطری برای امنیت ملی است.
تایمز در یک گزارش اختصاصی خود نوشت این جاسوس مظنون با سابقه کار برای دو نخست‌وزیر(گوردن براون و دیوید کمرون) است و با شاه بریتانیا و شاهزاده ویلیام در سفر به افغانستان ملاقات کرده است.
روزنامه تایمز بر بنیاد اطلاعات سری دریافته که این جاسوس افغان‌تبار که نام او را فاش نکرده و به نام مستعارC2 از وی یاد کرده است، در سن پنج سالگی به روسیه رفته و شش سال در آنجا زندگی کرده بود. استخبارات بریتانیا باور دارد که او از آن زمان برای جاسوسی برای روسیه تربیه شده بود.
بازداشت هفت پناهجو افغان توسط پولیس آلمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
بازداشت هفت پناهجو افغان توسط پولیس آلمان
این جاسوس مظنون در سال 2000 وارد بریتانیا شد و پس از اینکه مدعی شد از دست طالبان فرار کرده و مستقیماً از افغانستان آمده است، پناهندگی دریافت کرد. او پس از کسب پناهندگی و بعدا تابعیت بریتانیا، شهروندی روسیه را نیز به دست آورد.
او اتهام جاسوسی برای روسیه را رد کرده و در مورد تصمیم حکومت برای سلب تابعیت انگلیسی‌اش به یک دادگاه ویژه درخواست تجدیدنظر داده است. این افغان متهم به جاسوسی به روزنامه تایمز گفته که در ام‌آی‌6 یا دستگاه استخبارات خارجی بریتانیا، وزارت‌های دفاع، خارجه و داخله بریتانیا کار کرده است.
منابع رسمی می‌گویند که او در مدت کارش به اسناد فوق سری دسترسی داشته است. او پس از ترک وزارت امور خارجه، در نقش‌های مختلف در افغانستان کار کرد که باعث شد با مقامات روسی روابط نزدیک داشته باشد و حداقل شش بار به روسیه برود.
وکیل متهم در دفاع از او گفته که موکلش زمانی با افسران اطلاعاتی روسیه در تماس بوده است که دیگر برای دولت بریتانیا کار نمی‌کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала