بایدن: دارایی‌های افغانستان در امریکا هم‌چنان بسته باقی می‌ماند

بانک مرکزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2024
عضو شوید
کاخ سفید به نقل از رییس جمهور ایالات متحده گفته است فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۶۴ پیرامون آشفتگی بشری افغانستان که انجماد دارایی‌های بانک مرکزی زیر اداره گروه طالبان نیز شامل آن می‌شود، پس از فیبروری سال ۲۰۲۴ نیز اجرا خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، کاخ سفید به نقل از رییس جمهور امریکا نوشته است: "برپایه این ماده، آگاهی‌نامه‌ آینده را به جریده فدرال برای نشر فرستادم و بیان کردم که این حالت اضطراری با توجه به آشفتگی گسترده‌ای بشری در افغانستان و احتمال فروافتادن عمیق اقتصادی در افغانستان که در فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۶۴ مورخ ۱۱ فیبروری سال ۲۰۲۲ درج شده، پس از ۱۱ فیبروری سال ۲۰۲۴ نیز قابل اجرا خواهد بود".
جو بایدن هم‌چنان گفته است، که نگهداری دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که تاسیسات مالی ایالات متحده آن‌را در امریکا نگهداشته است، برای رسیدگی به حالت اضطرار (آشفتگی بشری) و رفاه مردم افغانستان بسیار مهم است.
دیدگاه نماینده دائم روسیه درباره بسته شدن دارایی های افغانستان امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
دیدگاه نماینده دائم روسیه درباره بسته شدن دارایی های افغانستان از سوی امریکا
در این خبرنامه قصر سفید هم‌چنان آمده است، که جناح‌های مختلف به‌شمول نمایندگان قربانیان حملات تروریستی، نسبت به دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان ادعای حقوقی دارند.
از جمله دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان، پیش از این حدود هفت میلیارد دالر در بانک ذخیره فدرال در نیویارک نگه‌داری می‌شد که سپس ۳.۵ میلیارد دالر آن، به صندوق امانی افغانستان در سویس انتقال یافت.
این در حالی است که گروه طالبان همواره از امریکا خواسته‌اند تا این دارایی‌های بانک مرکزی را آزاد بسازد.
پیش از این، بایدن در فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۶۴ در فیبروری سال ۲۰۲۲، دارایی‌های بانک مرکزی افغانستانِ زیر اداره طالبان را در بانک‌های امریکا بسته کرد.
برپایه قانون ملی امریکا در خصوص موارد اضطراری، فرمان‌های اضطراری پس از یک سال به طور خودی لغو می‌شوند؛ مگر این‌که رییس جمهور ادامه تطبیق آن را در جریده فدرال نشر کرده و به کانگرس در مورد آن اطلاع دهد.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала