امریکا با یورش به سوریه، عراق و یمن به دنبال بدست آوردن آبروی رفته اش پس از خروج از افغانستان است

© AP Photo / Rudaw TVДым, поднимающийся над зданием, пострадавшим от удара в Эрбиле
Дым, поднимающийся над зданием, пострадавшим от удара в Эрбиле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2024
عضو شوید
جنگ ها و درگیرهای نظامی دولت ایالات متحده امریکا در ۲۵۰ سال گذشته یک نمود از هژمونی و روحیه گستره طلبی امریکا است و یورش های تازه اش بر سوریه، عراق و یمن به خاطر آبروی رفته اش پس از بیرون شدن عجولانه اش از افغانستان و گسترش شرارت در جهان است.
به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت، که یورش های امریکا به سوریه و عراق با هدف تحریک درگیری در خاورمیانه است.
وی تاکید کرد، که روسیه "گام های بی پروای" واشنگتن و متحدانش در منطقه را نکوهش می کند.
آقای نبنزیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: "یورش های گسترده نیروی هوایی امریکا که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و پرسنل نظامی شد، بار دیگر ماهیت تهاجمی سیاست امریکا در خاورمیانه و بی توجهی کامل واشنگتن به قوانین بین المللی را به جهانیان نشان داد. بدیهی است که امریکایی ها یورش های هوایی را به طور خاص برای شعله‌ورتر کردن بیشتر درگیری طراحی کرده‌اند".
چند روز پیش، ایالات متحده پس از کشته شدن سه سربازش در مرز سوریه و اردن در یورش پهپادی شبه نظامیان، به شبه نظامیان طرفدار ایران در سوریه و عراق یورش برد.
انبارهای پهپاد و موشک، مرکزهای فرماندهی و شناسایی بمباران شدند. بیش از بیست نظامی طرفدار ایران کشته شدند. این یورش پاسخی به کشته شدن سه سرباز امریکایی در اردن بود. کاخ سفید وعده داد که به همین جا بمباران ها پایان پیدا نخواهد کرد. امریکا و انگلیس در تازه ترین یورش های شان امشب هفت فیبروری به ولایت الحدیده ای در غرب یمن یورش بردند.
Американский авианосец Дуайт Эйзенхауэр - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.01.2024
یورش امریکا به پایگاه های حوثی ها در یمن
امریکا با یورش بر کشورهای یمن، عراق و سوریه به دنبال گسترش شرارت است
در همین پیوند حمید تبرزن کارشناس مسایل سیاسی به این پرسش که امریکا با یورش به سوریه، عراق و یمن به دنبال چه چیزی است، چنین دیدگاهش را بیان کرد:

"اکنون برای اینکه بتوانیم از ماهیت و چگونگی رفتار دولت ایالات متحده امریکا در منطقه خاورمیانه به ویژه به روند شکل گیری نوین تقابل دولت ایالات متحده امریکا با محور غیر رسمی و غیر مرتبط ایران و گروه های شبه نظامی موسوم به مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن پی برد باید گفت: با دستاوردهای صنعتی و اقتصادی عصر مدرنیته در جوامع قاره امریکای شمالی به ویژه از ابتدای قرن ۲۰، سیاست پیشگان امریکای بر پایه اندیشه های نویسندگان قانون اساسی ایالات متحده امریکا و پس از دو جنگ جهانی برای خود ماموریتی تاریخی متصور شدند و طرح اصل چهار ترومن برای جوامع توسعه نیافته و طرح مارشال برای جوامع صنعتی اروپا در برابر توسعه اتحاد جماهیر شوروی به اجرا درآمد . با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و باز شدن بازار چین و کشورهای اروپای شرقی بر روی کالاها و خدمات آمریکای که نمودی از لیبرالیسم اقتصاد است، سیاست پیشگان امریکایی به دنبال توسعه لیبرالیسم سیاسی رفتند و انقلابات رنگین در گرجستان و اوکراین در این راستا قابل شناخت و ارزیابی است. نکته قابل توجه در دو‌کشور گرجستان و اوکراین انقلاب های رنگین موفق به سرنگونی دولت وقت و روی کار آوردن دولت هم سوی با غرب شدند و دیدیم در این دو‌کشور در برابر روسیه اقدامات خصمانه که بدون زمینه واقعی و حقیقی و یا زمینه اجتماعی یا تاریخی رخ داد .

این دو رویداد نشان داد هر اقدام نظامی مورد حمایت دولت ایالات متحده امریکا نخست از یک پیشینه ی اقتصادی سپس فرهنگی و بعد با ایجاد یک حرکت سیاسی برخوردار است و در نهایت برای تثبیت و استوار ساختن جایگاه و حفظ منافع دولت ایالات متحده امریکا، انواع اشکال مداخلات نظامی را شاهد هستیم .

.

پس از انقلاب اسلامی ایران و ظهور جنبش های با ماهیت اسلامی در منطقه خاورمیانه، شیخ نشین های جنوب خلیج فارس که موجودیت خود را در خطر می دیدند از دولت ایالات متحده امریکا دعوت کردند که با همکاری متحد استراتژیک خود دولت بریتانیای کبیر ( انگلستان ) امنیت و توسعه جنوب خلیج فارس را درست گیرند ، در اینجا شاهد موج سرمایه گذاری کلان در حوزه نفتی ، توسعه بنادر و گمرکات و شهر سازی و حمل و نقل دریایی و هوایی تحت سیستم بازار آزاد ( لیبرالیسم اقتصادی ) هستیم سپس مشاهده می گردد مدارس آمریکای در این شیخ نشین ها توسعه یافت به امید آنکه لیبرالیسم سیاسی در جوامع قبیله ی باعث تغییر بافت اجتماعی جوامع قبیله ی گردد که سیاست پیشگان امریکا به خوبی دانستند مردمان مصرف گرای این شیخ نشین ها بیشتر به دنبال التذاذ هستند تا توسعه انسانی لذا به منظور حفظ سرمایه گذاری ، پایگاه های نظامی خود را توسعه داده و به موازات توسعه نظامی به دنبال آغاز عملیاتی بودند که بتواند در کشورهای پیرامون پایگاه های نظامی خود ، نفوذ یآبند ! چه نفوذ فرهنگی چه نفوذ اجتماعی و اقتصادی یا سیاسی که وقوع ۱۱ سپتمبر و یورش ها به برج های دو قلو بهانه برای یورش ها به عراق و افغانستان بدست آمد تا سال ۲۰۰۷ افغانستان و عراق تحت کنترل دولت ایالات متحده قرار گرفت به موازات این سیطره نظامی با گسترش نفوذ فرهنگی در اثر توسعه اینترنت ، شاهد موجی از هرج و مرج موسوم به بهار عربی بودیم، که نشان داد هویت عربی - اسلامی، قابلیت تمدن سازی ندارد و در برابر توسعه امریکای ، هویت عربی - اسلامی به کنار می رود".

Американский истребитель ВМС F / A-18F Super Hornet во время запуска ракеты AIM‑120D-3 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2024
یورش جدید امریکا و انگلیس بر یمن
هدف بعدی امریکا نفوذ از سوی غرب آسیا به روسیه ، چین و هند است و کشور ایران و افغانستان راه نفوذ دولت ایالات متحده امریکا از سوی غرب آسیا به سه کشور روسیه، چین و هند می باشد .
او در ادامه افزود:

"نیروهای انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت اسلامی و تاریخی خود با فرصت شناسی، چیدمان محور مقاومت و شبه نظامیان در هلال شیعی را بدون دخالت عوامل دولت جمهوری اسلامی ایران و با استفاده هوشمندانه از نیروهای وفادار به حرکت انقلاب اسلامی ، عملاً دولت جمهوری اسلامی ایران از مداخلات فرامنطقه ی دور نگه داشته اند و نمی توان به راحتی دولت جمهوری اسلامی ایران را مسئول مقابله با نیروها و دولت ایالات متحده امریکا قلمداد کرد . نیروهای انقلاب اسلامی در نام و رسم خود پسوند یا پیشوند یا منافع کشور یا ملتی را برای خود قایل نیستند، ندارند و هویت اسلامی- امتی برای خود قائل هستند و نوک پیکان یورش ها خود را در برابر اسراییل قرار داده اند .

از سوی دیگر نبرد کلاسیک با نیروهای مقاومت امکان ندارد و نیروهای مقاومت بصورت نامتقارن و شبکه ی و بدون داشتن سرفرماندهی مشخصی، دست به یورش می زنند و عناصر و هسته های مقاومت در سرتاسر منطقه خاورمیانه حضور دارند ،که دولت ایالات متحده امریکا برای حفظ جایگاه و منافع خود و متحدانش :

۱-بدون متحدانش و به تنهای وارد کارزار جنگ نمی شود و تا به اجماعی با متحدانش نرسد وارد جنگ تمام عیار نمی گردد.

۲- دولت ایالات متحده تا عوامل نفوذی را گسترش ندهد و در درون هر کشور آمادگی لازم را فراهم نیآورد وارد جنگ تمام عیار نمی شود .

۳-از آنجای که جوامعی که خاستگاه عناصر هسته های مقاومت است از نظر اقتصادی و صنعتی به جامعه ایالات متحده امریکا وابستگی دارند و چون جوامع خاورمیانه، جوامع و مردمانی هستند که توان خلاقیت و نوآوری ندارند و و با خلاقیت و نوآوری نمی توانند به تولید ثروت دست زنند و هنوز بر پایه فروش منابع طبیعی به کشورهای صنعتی روزگار می گذرانند و دولت ایالات متحده امریکا نمی خواهد با رو در روی همه جانبه به جوامع خاورمیانه شوک ناگهانی وارد کند. زیرا ، رخوت و سستی که توان خلاقیت و نوآوری را نابود ساخته با شوک جنگ و تحریم از جامعه زدوده می شود .

از سوی دیگر دولت ایالات متحده امریکا پیوسته دنبال نفوذ است و برای نفوذ در هر جامعه ی به دنبال شریک و همکار است و یورش نظامی و خشونت بی مهار ، امکان یافتن شرکای نوین را ناممکن می سازد .

توصیفاتِ گفته شده، مدل رفتاری دولت ایالات متحده امریکا را تا حدی بیان می کند .

ولی برای بیان چگونگی منازعات گروه های موسوم به مقاومت با دولت ایالات متحده امریکا می توان چنین گفت : هسته های مقاومت با علم به موارد بالا

۱- روش جنگی نامتقارن، غیر متمرکز و بدون داشتن سرفرماندهی مشخص

۲- متوجه نمودن همه یورش ها به اسراییل

۳-با علم به اینکه جوامع خاستگاه عناصر مقاومت به دستاوردهای صنعتی و اقتصادی امریکا وابستگی دارند و نباید شدت عمل به حدی باشد که ارتباط این جوامع قطع گردد چون مردمان جوامع خاورمیانه توان پی ریزی تمدن و سبک زندگی نوین و مستقلی را ندارند و هنوز از نظر توان خلاقیت و‌نوآوری ، نمی توانند ثروت و رفاه برای خود خلق و تولید کنند .

با پذیرفتن و لحاظ این واقعیات بالا می توان گفت میان منازعات امریکا ،ایران و گروه های مقاومت نوعی تعادل است. تعادل در بکار گیری درست و سنجیده ی ، ابزار جنگ نرم و ابزار های جنگ سخت! اگر طرفین نتواند این تعادل را حفظ کنند و اگر آتش جنگ شعله ور گردد همه اطراف این جنگ زیان خواهند دید . در منطقه خاورمیانه باید مردان میدآن نبرد با مردان عرصه سیاست وحدت عمل و در هماهنگی کامل باشند . چون هر طرف که بتواند عناصر و ابزار های جنگ نرم و جنگ سخت را باهم بکار برد پیروز همآورد خواهد بود".

Последствия ударов США по одному из предполагаемых объектов КСИР в Ираке и Сирии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2024
نکوهش یورش های امریکا به سوریه و عراق از سوی روسیه
نگرانی ها از گسترش بحران و جنگ وجود دارد و دخالت هرچه بیشتر امریکا بر این نگرانی ها می افزاید
عبدالشکور اخلاقی فعال فرهنگی و سیاسی دیدگاهش را درباره ای هدف امریکا از یورش به کشورهای یمن، عراق و سوریه چنین بیان داشت:

"با تاسف شرایط و اوضاع منطقه هر روز بحرانی تر و پیچیده تر شده می رود. اتفاقاتی که اخیرا پیش آمده است از جمله یورش بر پایگاه های نیروهای امریکایی در عراق و سوریه از سوی نیروهای شبه نظامی؛ و در مقابل یورش نیروهای هوایی امریکا بر سوریه، عراق و یمن، شعله های جنگ را بیشتر ساخت و به دامنه بحران بگونه ای افزوده است که قابل پیش بینی نیست. اینک نگرانی عمده وجود دارد که مبادا اوضاع از کنترل بیرونشود. البته هدف عمده امریکا از یورش بر عراق و سوریه و یمن نخست گرفتن انتقام کشته شدن سه سرباز امریکایی بود. برای امریکا حفظ جان سربازانش از اهمیت خاص برخوردار است؛ هدف دیگر آن پیشگیری و بازدارندگی از ادامه یورش ها شبه نظامیان بود؛ هدف سوم آن نوعی هشدار به ایران بود که گویا از شبه نظامیان حمایت می کند. هم چنین هدف نهایی حضور و تسلط بر منطقه در برابر رقبایش می باشد.

آنچه از نتیجه این تهاجمات معلوم می شود اهداف مورد نظر بطور کامل حاصل نشده است. چون یورش ها شبه نظامیان هم چنان ادامه دارد، و ایران نیز حمایت مستقیم و نظامی از گروه های شبه نظامی را رد کرده است، و گفته است که آنان مستقلانه عمل می کنند.

همانطور که گفته شد چشم انداز اوضاع غیرقابل پیش بینی است، نگرانی ها از گسترش بحران و جنگ وجود دارد و دخالت هرچه بیشتر امریکا بر این نگرانی ها می افزاید".

Постоянный представитель РФ при ООН Василий Небензя выступает на пленарном заседании Генеральной ассамблеи Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2024
نبنزیا یورش های امریکا به عراق و سوریه را نقض قوانین بین المللی خواند
یورش ها بر یمن
در میانه ای ماه نومبر، حوثی ها در پشتیبانی از فلسطینیان در نوار غزه، آغاز به یورش به کشتی های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ کردند که باعث شد ترافیک کشتی ها از طریق سوئز کاهش یابد. ایالات متحده نیز به نوبه خود آغاز عملیاتی را برای حفاظت از کشتیرانی همراه با ده کشور دیگر اعلام کرد. انصارالله هشدار داد که حق حمله به کشتی های اعضای این ائتلاف را برای خود محفوظ می دارد. چندین درگیری در دریا بین حوثی ها و ارتش امریکا رخ داده است. در ۱۲ جنوری، ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی در برابر اهداف حوثی ها در چهار ولایت یمن انجام دادند.
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، این عملیات را پاسخی به تهدیدی برای آزادی کشتیرانی خواند، بدون اینکه ادامه عملیات نظامی را رد کند. حوثی ها می گویند، که در نتیجه یک حمله موشکی تلافی جویانه توانسته اند یک کشتی جنگی امریکا را در دریای سرخ غرق کنند.
آغاز یورش امریکا بر سوریه و عراق
شنبه شب گذشته امریکا اعلام کرد، که بیش از ۸۵ هدف متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای وابسته به آن در عراق و سوریه را در چارچوب حملات تلافی جویانه به پایگاه نظامی این کشور در اردن هدف قرار داده است. فرماندهی مرکزی پنتاگون گزارش داد که حملات حدود ساعت ۱۶:۰۰ جمعه به وقت ساحل شرقی ایالات متحده (ساعت ۰۰:۰۰ به وقت مسکو شنبه) انجام شد. به گفته ارتش امریکا، از جمله اهداف مورد اصابت هواپیماهای امریکایی، پست‌های فرماندهی، مراکز اطلاعاتی، تأسیسات ذخیره موشک و پهپاد و همچنین سایر تأسیسات مرتبط با تضمین عملیات زنجیره تأمین مهمات برای سپاه و نیروهای متحد در عراق و سوریه است.
شبکه تلویزیونی دولتی سوریه الاخبار گزارش داد، که در نتیجه حملات امریکا به مواضع در صحرای سوریه و در مرز سوریه و عراق چندین نفر کشته شدند. یک منبع اسپتنیک در سرویس امنیتی عراق از کشته شدن یک غیرنظامی و زخمی شدن یک نفر دیگر در نتیجه حمله امریکا به منطقه القائم در غرب عراق خبر داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала