همه انتظار پاسخ حماس هستند؛ اما اکنون حماس شرایط دارد

© AFP 2023 / Said KhatibГлава политбюро палестинского исламистского движения ХАМАС Исмаил Хания
Глава политбюро палестинского исламистского движения ХАМАС Исмаил Хания - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2024
عضو شوید
اسرائیل منتظر پاسخ حماس به بندهای توافق پاریس است، اما این گروه مقاومت همچنان به بررسی و مشورت با مصر و قطر می‌پردازد.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری فارس اطلاع داده است که یک هفته از نشست چهارجانبه پاریس میان امریکا، اسرائیل، مصر و قطر می‌گذرد، نشستی که به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا منجر شد و اکنون حماس در حال بررسی مفاد این طرح است.
امریکا و قطر از این توافق تمجید کرده‌اند و آنتونی بلینکن آن را قوی‌ترین و جدی‌ترین طرح برای آتش‌بس توصیف کرده است؛ هرچند مقامات دولت مصر و اسرائیل موضع رسمی خود را بیان نکرده‌اند.
هنوز به طور رسمی موضعی از سوی حماس نیز اعلام نشده و رهبران این گروه همچنان در حال مشورت و بررسی هستند، اسماعیل هنیه نیز قرار است به زودی به قاهره پایتخت مصر برود و در این میان فشار زیادی بر روی حماس جهت توافق طی دو هفته آتی وجود دارد.
به گفته یک مقام قطری برقراری آتش‌بس فراگیر، خروج کامل قوای اسرائیلی از غزه، تأمین امنیت محل اسکان آوارگان، بازسازی غزه و عملیات جدید تبادل اسرا از مفاد طرح جدید است.
اما شبکه 13 اسرائیل به نقل از منابع خود گزارش داد که حماس نیز قصد دارد مطالب و شروطی را داخل توافق پاریس بگنجاند.
Дым, поднимающийся над зданиями после израильских ударов после возобновления боев между Израилем и боевиками ХАМАС, 2 декабря 2023 года - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.01.2024
توافق اسرائیل و حماس بر سر تبادل اسیران و آتش بس یک ماهه
به گفته این شبکه حماس می‌خواهد روزانه فقط یک اسیر اسرائیلی را آزاد کند و در مقابل نیز چند نفر از میان نیروهای حماس که در روز عملیات طوفان الاقصی اسیر شدند، آزاد شوند؛ تا اینگونه امکان راستی‌آزمایی پایبندی اسرائیل به توافق وجود داشته باشد.
قرار است در مرحله اول سالخوردگان آزاد می‌شوند و در مرحله دوم نظامیان زن و در مرحله سوم مردان جوان و نظامیان مرد آزاد می‌شوند، در مرحله چهارم نیز جنازه اسرای کشته شده تحویل داده خواهد شد.
"اسامه حمدان"، یکی از اعضای ارشد حماس گفته است که جنبش مقاومت فلسطین فقط آتش‌بس دائمی را می‌پذیرد.
حمدان طی مصاحبه‌ای با تلویزیون ال‌بی‌سی لبنان همچنین تأکید کرده که جنبش مقاومت فلسطین خواستار آتش‌بس دائمی است و رویکرد مرحله‌ای با چندین وقفه در جنگ را نمی‌پذیرد. او گفت: "هیچ راهی برای اینکه مقاومت این را بپذیرد وجود ندارد."
با این همه پیش بینی می‌شود که همزمان با بازگشت وزیر خارجه قطر از واشنگتن طی روزهای آتی، حماس نیز پاسخ رسمی خود را ارائه کند، همچنین گفته می‌شود که یحیی السنوار رهبر حماس در غزه خواستار آتش‌بس 40 روزه شده است که مقامات اسرائیلی به شدت با این ایده مخالف هستند.
یک مقام اسرائیلی به شبکه 13 این رژیم گفت که بر خلاف گزارش‌های مطبوعاتی، هنوز در ارتباط با هویت اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند، بحثی نشده است.
"زِویکا فوگل" رئیس کمیسیون امنیت داخلی در کنست [پارلمان] اسرائیل در مخالفت با توافق تبادل اسرا، گفت که این توافق طبق شروط حماس است.
او افزود: "دلیلی برای توافق نیست. ما طرف قوی‌تر و پیروز هستیم. شروط را ما تعیین می‌‌کنیم... پذیرش شروط سنوار یعنی پایان جنگ".
او با مخالفت با درخواست آزادی تعداد خیلی زیادی از اسرای فلسطینی، گفت: "چه کسی از ما می‌خواهد که دوباره دخترش، نواسه‌اش یا پسرش به دست کسانی که آزاد می‌شوند، ربوده شود. اگر دشمن را شکست ندهیم، آینده موجودیت اسرائیل در خطر خواهد بود".
پیش‌تر نیز، "یائیر لاپید" رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی خواستار استعفای نتانیاهو و توقف جنگ و اجرای تبادل اسرا جهت آزادی نظامیان اسرائیلی از غزه شده بود.
همزمان مقامات رژیم اشغالگر تحت فشار شدید افکار عمومی و خانواده‌های اسرای اسرائیلی نزد حماس هستند. در این راستا شامگاه پنج‌شنبه (اول فوریه) و همزمان با برگزاری جلسه کابینه جنگ برای بررسی طرح پیشنهادی مبادله اسرا، خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر وزارت جنگ دست به تظاهرات زدند و خواستار امضای فوری توافق مبادله اسرا برای آزادی اعضای خانواده خود در غزه شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала