عاکفی خبرنگار اسپوتنیک که در حمله هوائی اوکراین به بلگورود مجروح شده بود، شروع به راه رفتن کرد

© Photoخیبر عاکفی
خیبر عاکفی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2024
عضو شوید
رئیس مرکز ویشنفسکی: عاکفی، خبرنگار اسپوتنیک فعلاً راه می‌رود، می‌تواند حرکات جسمی را به مشکل، اما انجام دهد.
به گزارش اسپوتنیک، امیران رویشویلی، مدیر مرکز ملی تحقیقات طب جراحی A.V. Vishnevsky به اسپوتنیک گفت: خیبر عاکفی، خبرنگار اسپوتنیک افغانستان، که در حمله هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی در بلگورود زخمی شد، شروع به راه رفتن کرد، می‌تواند کار کند و از نظر روانی کاملا بهبود یافته است.
رویشیویلی گفت:"حالا او میتواند قدم بگذارد، البته با چوب زیر بغل. اما من فکر می کنم که هنوز یک عملیات جراحی کوچک روی مفصل آرنج و سازگاری اجتماعی بیشتر وجود دارد. وضع وی خوب است، همسرش او را در شفاخانه ملاقات کرده است، او برنامه های باخود دارد. "ادامه زندگی، کار و تربیت فرزندان که باید داشته باشند".
خیبر عاکفی که تابعیت روسیه دارد و همسرش اولسیه در شب 12 اکتوبر 2023 بر اثر سقوط یک پهپاد نیروهای مسلح اوکراین به خانه‌ای در حومه بلگورود که در آن اقامت داشتند به شدت مجروح شدند. آمینه دختر چهار ساله آنها و والدین اولسیه در آتش سوزی جان باختند. این روزنامه‌نگار در پی ضربه شدید انفجار راکت، دچارسوختگی 15 فیصد بدن، شکستگی دنده‌ها، آسیب لگن و کوفتگی مغزی شده بود.
اوحالا در یکی از بیمارستان های مسکو تحت درمان قرار دارد.
به گفته رئیس مرکز ملی تحقیقات طبی، عاکفی در تماس کامل با محیط زیست است و از قبل می تواند کار کند.
رویشویلی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم هنوز اقدامات توانبخشی وجود خواهد داشت، اما از نظر روانی فکر می‌کنم او کاملاً بهبود یافته است.
وی گفت: پس از این فاجعه خبرنگار در کمای عمیق به سر می برد و تا یک ماه به هوش نیامد؛ پیش بینی دکتوران ناامید کننده بود. عاکفی چهار بار دچار شوک سپتیک شد که می‌توانست منجر به مرگ شود، اما دکتران با استفاده از روش‌های نوین سم‌زدایی توانستند مجروح را زنده کنند. پدرش تمام مدت با او بود، پس از حدود یک ماه، وضعیت خیبر بهبود یافت، او شروع به درک گفتار کرد و بهبود یافت. عاکفی در مجموع حدود 15 عمل جراحی بزرگ انجام داد.
دیمیتری کیسلف، مدیر عمومی گروه رسانه ای بین المللی "روسیه امروز" و معاون سردبیر هلدینگ رسانه ای النا چپورنیخ، روز چهارشنبه 31 جنوری از این روزنامه نگار بازدید کردند. آنها با عکیفی و پدرش شاه سلطان گفتگو کردند و برای او آرزوی بهبودی و بازگشت به زندگی کامل کردند.
کیسلف گفت: "خیبر، اکنون انرژی شما، که البته بیشتر و بیشتر خواهد شد، باید در جهت تولید مثل، بازگرداندن خانواده که از قبل کامل شده است، و به آینده باشد. بنابراین این هم وظیفه است."
خود عاکفی در این دیدار از بستگان، همسر و دختر مرحومش یاد کرد. او همچنین گفت که قبل از این فاجعه همیشه آرزوی کاهش وزن را داشت، اما اکنون، پس از توانبخشی دشوار، وزنش بسیار کمتر شده است.
عاکفی می گوید: "تا زمانی که یادم می آید، همیشه می خواستم وزن کم کنم - به باشگاه رفتم، تمرین کردم. و اکنون در حال فکر کردن هستم: احتمالاً باید مراقب آرزوها و رویاهایمان باشیم."
او اعتراف کرد که حالا تغییر کرده است، به زندگی و ارزش های آن به شکل دیگر میبیند، به همه چیز کاملاً متفاوت نگاه میکند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала