نظری: تلاش چین برای مشروعیت‌بخشیدن به گروه تروریستی طالبان به پیوندهای دیرینه دو کشور آسیب می‌زند

© Photo / علی میثم نظریعلی میثم نظری
علی میثم نظری - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2024
عضو شوید
مسئول پیوندهای خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان در واکنش به پذیرفتن سفیر گروه طالبان از سوی رئیس جمهور چین نوشت: تلاش چین برای مشروعیت‌بخشیدن به گروه تروریستی طالبان به پیوندهای دیرینه دو کشور آسیب می‌زند.
به گزارش اسپوتنیک، علی میثم نظری، مسئول پیوندهای خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در واکنش به پذیرش به اصطلاح "اعتمادنامه" نماینده طالبان از سوی شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین گفته است، که این اقدام نه‌تنها برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست، بلکه نشان‌دهنده بی‌التفاتی مقام‌های پکن به اصل حسن همجواری نیز است: "جمهوری خلق چین در اقدام عمیقاً نگران‌کننده گام‌هایی را در جهت مشروعیت‌بخشیدن به گروه تروریستی طالبان برداشته است؛ اقدامی‌که نه‌تنها برای مردم افغانستان قابل قبول نیست، بلکه نشان‌دهنده بی‌اعتنایی چین به اصول حسن همجواری‌است.
رئیس‌جمهور چین اعتمادنامه‌ی سفیر گروه طالبان را پذیرفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2024
رئیس‌جمهور چین اعتبارنامه سفیر گروه طالبان را پذیرفت
در ادامه نظری گفته که پذیرش اعتمادنامه یک عضو گروه تروریستی طالبان به حیث سفیر از سوی دولت چین اشتباه فاحش است و نبایستی انجام می‌شد؛ چون به باور او خلق مشروعیت فقط با انتخابات آزاد و رضایت مردم حاصل شدنی است".
مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افزوده است، که تلاش پکن برای مشروعیت‌بخشیدن به یک گروه تروریستی ضمن آن که می‌تواند رابطه دیرینه افغانستان و چین را آسیب زند، به گسترش تروریسم در منطقه نیز منجر می‌شود؛ چون که سایر گروه‌های تروریستی جرات پیدا می‌کنند و برای اختلال وضعیت تلاش می‌ورزند: "چنین تلاش‌هایی برای عادی‌سازی توسط جمهوری خلق چین خطر آسیب‌رساندن به روابط دیرینه این کشور با افغانستان و کاشتن بذر بی‌اعتمادی را که می‌تواند در آینده‌دور گسترش یابد، به همراه دارد".
نظری تصریح کرده است، که چین و سایر کشورها بدانند که نهادها و گروه‌هایی می‌توانند از مردم افغانستان نمایندگی کنند که به اصول دموکراتیک و انتخابات باور داشته باشند و به افغانستان آزاد و مردم‌سالاری بیندیشند که حقوق و آزادای‌های همه بویژه زنان در آن تامین باشد.
در ادامه این جبهه یادآوری کرده است، که گروه طالبان تروریست از آن‌جایی که به گروه‌های تروریستی پناه داده‌اند، حقوق بشر بویژه حقوق زنان را نقض می‌کنند، آزادی‌های سیاسی و مدنی را سرکوب می‌کنند، شهروندان کشور را بازداشت، شکنجه، زندانی و کشتار می‌کنند، نتوانستند مشروعیت ملی و بین‌المللی کسب کنند.
به باور آگاهان برخی کشورها که بنا به ملاحظات زودگذر با این گروه تروریستی در تماس است، دلالت بر مشروعیت نمی ‌کند. بلکه عمل تاکتیکی و زودگذر است که با گذشت زمان تغییر می‌کند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала