طالبان به ارزش 150 میلیون دالر از طریق دهلیزهای هوایی بدست آورده اند

© Photo / Sarai.Shahzadaاستفاده از پول خارجی در افغانستان ممنوع شد؛ آیا این اقدام طالبان نقطۀ ضعف دارد؟
استفاده از پول خارجی در افغانستان ممنوع شد؛ آیا این اقدام طالبان نقطۀ ضعف دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2024
عضو شوید
وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که طی سال گذشته به ارزش یکصدو پنجاه میلیون دالر صادرات از طریق دهلیز‌های‌ هوایی به خارج از کشور انجام شده است.
به گزارش اسپوتنیک، طلوع خبر داده است که آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که می‌کوشند با فراهم ساختن تسهیلات میزان صادرات از طریق دهلیز‌های هوایی را بیش‌تر کنند.
به گفته‌ی او، در یک سال پسین به ارزش 290 میلیون دالر داد و ستد از دهلیز‌های هوائی به کشور‌های دیگر انجام شده است.
سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: "ما فعلا کوشش بر این داریم که با کشورهای مختلف دیگر هم بتوانیم از طریق دهلیزهای هوایی وصل شویم، هم‌اکنون ما با هند چین امارات متحده عربی از طریق دهلیزهای هوایی وصل هستیم."
گمرک ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2021
افغانستان دریک‌ ماه 2 میلیارد و 700 میلیون افغانی عایدات گمرکی را از دست داد
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که از سرگیری پرواز‌ های شرکت‌های بین‌المللی در افزایش صادرات از طریق دهلیز‌های هوایی نقش مهم دارد و بیش‌تر جلغوزه، میوه تازه و میوه خشک افغانستان از طریق دهلیز‌ های هوایی به بیرون از کشور صادر می‌شوند.
خانجان الکوزی عضوهیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: "ما قبلا به اساس یک سیستم با ترکیش، ایندیا ایرلاین، کام‌ایر و با آریانا قرار‌داد داشتیم، مگر متاسفانه که این سیستم از بین رفته و ما فعلا با امکانات خود به تجاران پول می‌دهیم و به چین و هند هم انتقالات داریم."
شماری از تاجران تأکید می‌کنند که نیاز است به آنان کمک‌ مالی داده شود تا با قیمت کم‌تر کالاهای‌ شان را از طریق دهلیز‌های هوایی صادر کنند.
محبوب‌الله محمدی تاجر گفت: "حکومت بخاطر ایجاد سهولت در دهلیزهای هوایی بل‌خصوص ایجاد پروازهای متعدد توسط شرکت‌های داخلی بین‌المللی باید برنامه دهلیزهوایی را با ‌سبسایدی‌ ها، یا دونرهای جهانی و سبسایدی‌‌های مشترک دولت بخاطر ازدیاد صادرات از دهلیزهوایی برنامه‌ها را روی دست گیرد.
سلمان رها بازرگان دیگر، گفت: "برای تجار سبسایدی در نظر گرفته شود بخاطر که هزینه‌ های کالا پایین آمده و دیگر این‌ که کالا‌ های صنعتی بتواند در بازارهای بیرونی به خوبی وارد رقابت شوند."
بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت ارزش کالا‌ های صادراتی افغانستان در سال 2023 میلادی نزدیک به دو میلیارد دالر میرسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала