آغاز گفت‌وگوهای بغداد و واشنگتن برای بیرون شدن نیروهای خارجی از عراق

© Photo / Public domain / DVIDS / SSgt Eunique StevensАмериканские военные во время посадки на самолет на авиабазе в Киркуке, Ирак
Американские военные во время посадки на самолет на авиабазе в Киркуке, Ирак - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2024
عضو شوید
دفتر نخست‌وزیری عراق به دنبال اعلام توافق واشنگتن و بغداد برای بیرون شدن تدریجی نیروهای خارجی از عراق، خبر داد نخستین نشست دو طرف برای رایزنی و گفت‌و‌گو در این خصوص آغاز شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری عراق، ظهر امروز (شنبه)، از آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف در عراق خبر داد.
وزارت خارجه عراق، عصر چهارشنبه هفته گذشته، با صدرو بیانیه‌ای از توافق با دولت امریکا در پی مذاکرات شش‌ماهه با این کشور برای کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف موسوم به ضدداعش خبر داد و گفت که طبق این توافق مأموریت "مبارزه با داعش" که این ائتلاف برای خود تعریف کرده است، به پایان می‌رسد.
Американские военные на базе Таджи в ираке  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2024
یورش پهپادی بر پایگاه امریکا در کردستان عراق
دفتر نخست‌وزیری عراق امروز با انتشار تصاویری از اولین نشست دو طرف، اعلام کرد "محمد شیاع السودانی" نخست‌وزیر عراق بر این نشست نظارت داشته است.
پیش از این وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرده بود نیروهای مسلح این کشور برای خروج نیروهای ائتلاف از خاک عراق و به عهده گرفتن وظیفه تامین امنیت در سراسر خاک کشور کاملا آماده هستند.
نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ برای بار دوم وارد عراق شدند. امریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، امریکایی بودند، وارد این کشور کرد. پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.
با وجود چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی امریکا در عراق، امریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی امریکا رسانه‌ای می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала