رئیس جمهوران ایران و ترکیه خواستار ایجاد دولت فراگیر و پاسخگو در افغانستان شدند

© Sputnikدیدار رجب طیب اردوغان و ابراهیم رئیسی
دیدار رجب طیب اردوغان و ابراهیم رئیسی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2024
عضو شوید
در پایان سفر رئیس جمهور ایران در ترکیه، دو کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار ایجاد یک دولت فراگیر، مسئول و پاسخگو در افغانستان به نمایندگی از همه ای مردم این کشور شدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پایان سفرش به ترکیه، در بیانیه مشترکی بر عزم راسخ دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی تأکید و ضمن تببین دیدگاه‌های خود در خصوص مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و از آن میان بر ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر، مسئول و پاسخگو در افغانستان به نمایندگی از تمام مردم این کشور و تامین امنیت برای آن‌ها بدون هرگونه تبعیض قومی و فرقه‌ای تاکید کردند.
هشدار جدی شهروندان بامیان به حکومت مرکزی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2024
معاون وزیر امور خارجه ایران: افغانستان در آینده نزدیک به دست شهروندانش خواهد افتاد
در این بیانیه آمده است:
- ضرورت مبارزه همه جانبه با تمام گروه‌های تروریستی، تولید و قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و تردد غیرقانونی، فراهم نمودن امکان بازگشت امن، داوطلبانه و شرافتمندانه همه مهاجران غیرقانونی افغانستانی به کشورشان از دیگر موضوعات مورد تاکید دو طرف بود.
- دو کشور ضمن اعلام حمایت از یکپارچکی سرزمینی یمن، بر یافتن راه‌حل سیاسی پایدار و برقراری صلح و ثبات دایمی در این کشور و نیز ارسال کمک‌های فوری جامعه جهانی از جمله غذا، دارو و سایر اقلام ضروری برای مردم یمن تاکید کردند.
- رئیسان جمهور دو کشورضمن تاکید بر اهمیت حفظ امنیت کشتیرانی در آبهای منطقه‌ای و بین المللی از جمله دریای سرخ، تشدید تنش‌های منطقه‌ای و وضعیت کنونی دریای سرخ را نتیجه تجاوزات وحشیانه رژیم اسرائیل به مردم غزه دانسته و تاکید کردند که برای بازگشت به شرایط عادی در منطقه باید اقدامات قاطع برای جلوگیری ازجنایات اسرائیل انجام شود.
- ضرورت برقراری صلح عادلانه و قابل دوام در اوکراین از طریق مذاکرات سیاسی و تلاش برای مقابله با اثرات منفی جهانی و منطقه‌ای این مناقشه که با تداوم و طولانی شدن جنگ در حال افزایش هست، از موضوعات مورد تاکید دو طرف بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала