برقراری پیوندهای روسیه با افغانستان امروز سودمند و ارزنده خواهد بود

CC BY-SA 3.0 / Embassy of Russia in Kabul / Посольство России в Кабуле
Посольство России в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2024
عضو شوید
ایالات متحده امریکا و غربی ها نمیخواهند پیوندهای نزدیک بین افغانستان و روسیه ایجاد گردد.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نتایج دیپلماسی روسیه در سال 2023 گفت: اوکراین با سرنوشت افغانستان، عراق، لیبیا و دیگر کشورها روبرو است که در آن ایالات متحده و متحدانش "ماجراجویی‌هایی را به نمایش گذاشتند".
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на пресс-конференции по итогам встречи в Москве с министром иностранных дел Ирана Хоссейном Амиром Абдоллахияном - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2023
ورود لاوروف به سمرقند برای شرکت در کنفرانس درباره ای افغانستان +ویدئو
در همین پیوند یحیی (چاووش) رهبر حزب خط میانه ( خط سوم) افغانستان دیدگاهش را به خبرنگار اسپوتنیک چنین بیان کرد:

"اگر منظور جناب سرگئی لاورف وزیر خارجه فدراسیون روسیه صرف مضمونش موضوع جنگ و کشته شدن انسانها باشد، شاید سرنوشت افغانستان و کشور اوکراین مشابه باشد. اما درماهیت، سرنوشت افغانستان و مداخله امریکا و ناتو در آن با سرنوشت اوکراین کاملا متفاوت است".

او با بر شمردن چند موضوع در این باره افزود:

"۱ درافغانستان ایالات متحده امریکا وناتو ومتحذان شان متجاوزبودند، افغانستان را 20 سال دراشغال خود نگهداشتند وبه رسوائی تمام، شکست خوردند، فرارکردند وامروز مردم افغانستان برمقدرات خویش حاکم هستند وبعد از بیشتر از 45 سال جنگ ویرانی و ناامنی لذت زندگی صلح آمیر نسبی را احساس میکنند. ۲ در کشور اوکراین نیروهای مسلح روسیه در برابر فاشیزم ورژیم فاشیستی مبارزه می کند. روسیه اوکراین را اشغال نکرده است بلکه مردم اوکرائین را میخواهد از شر فاشیزم نجات دهد. ۳ امریکا ومتحدین غربی آن از طریق دولت باندیرهای اوکراین میخواست به سرحدات فدراسیون روسیه تجاوز کند ولی افغانستان نه درگذشته ونه اکنون هیچ خطری به هیچ کشورجهان نبوده و نیست. ۴ افغانستان درشرایط موجود میتواند بهترین وزنه صلح وثبات وامنیت به نفع کشور فداراسیون روسیه باشد وزمینه های همچون مناسبات همین اکنون وجود دارد، ولی عده ی عمدا نمیخواهند که چنین مناسبات ایجادگردد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حال احوال‌پرسی با اعضای هیئت مذاکره‌کننده دفتر سیاسی طالبان در قطر، در کنفرانس صدمین سالگرد روابط میان افغانستان و روسیه در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.07.2022
لاوروف: ما با رهبری افغانستان کار می کنیم
او در ادامه در باره وضعیت کنونی افغانستان چنین روشنگری کرد:

"من منحیث شهروند کشور فدراسیون روسیه سه مرتبه در سال گذشته ویک مرتبه امسال به افغانستان سفرنمودم ومستندات فراوانی از وضعیت موجود افغانستان وعلاقمندی مردم افغانستان ودولت موجود به روابط دوستانه با فدراسیون روسیه دارم. امروز ایجاد روابط نزدیک افغانستان بافدراسیون روسیه برای هردوکشور، مفید ارزنده وحیاتی خواهد بود. ایالات متحده امریکا وغربی ها نمیخواهند که این روابط نزدیک بین افغانستان و روسیه ایجاد گردد. بناء آنانیکه میخواهند دولت موجود افغانستان را بحالت موجود دور از دوستی با فدراسیون روسیه نگهدارند، آگاهانه ویا ناآگاهانه به نفع غرب وایالات متحده امریکا کارکرده اند".

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه اوکراین با سرنوشت افغانستان، عراق، لیبیا و دیگر کشورهایی روبرو است که در آن ایالات متحده و متحدانش "ماجراجویی‌هایی را به نمایش گذاشتند، گفت: "پیش از این یک چرخش مشابه در افغانستان اتفاق افتاده بود؟ امریکایی ها 20 سال آنجا بودند - آیا تا زمانی که آنها طول کشید یا تا زمانی که ممکن بود؟ آنها در آنجا چه دستاوردی داشتند؟ یا همان عراق، لیبیا، یا هر کشور دیگری. که در آن امریکا و دنباله روانش ماجراجویی کردند".
او تاکید کرد، که اوکراین نیز متأسفانه به همین سرنوشت دچار می شود، زیرا با تکیه بر مالک، عدم درک اینکه مالک فقط به خودش فکر می کند، نه به شما، به هیچ وجه نمی توانید روی منافع مردم خود حساب کنید.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از توافق دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت. عملیات انتقال نیروهای امریکایی و دیگر متحدان بین‌المللی شان از میدان هوایی کابل دو هفته وقت در بر گرفت و تا پایان ماه آگست دوام کرد.
امریکا در ظرف دو هفته و پس از آن هم تا چند ماه دیگر بیش از 124 هزار نفر را از افغانستان به بیرون انتقال داد. در میان آن‌ها شهروندان کشور های خارجی، مقام‌های حکومت پیشین و کارکنان نظامی و ملکی نیروهای بین‌المللی و خانواده‌های آن‌ها هم شامل بودند.
از آن زمان سلطه دوباره گروه طالبان محدودیت های زیادی را به ویژه برای زنان وضع کرده اند .
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала