بسته‌ماندن گذرگاه‌های مرزی با پاکستان؛ روزانه صدهزار دالر سکتور خصوصی دوطرف متضرر می‌شوند

© T Bتورخم
تورخم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2024
عضو شوید
اتاق مشترک تجاری افغانستان و پاکستان اعلام کرد دولت اسلام‌آباد تمامی مسیرهای تردد به این کشور را به روی افغانستان مسدود کرده است.
پس از مسدود شدن گذرگاه "تورخم"، دولت پاکستان گذرگاه مرزی "غلام خان" را هم به روی کامیون‌های حامل کالاهای تجاری افغانستان مسدود کرد.
عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در‌ گفتگو‌با اسپوتنیک خسارت‌های‌ وارد‌شده‌ را ده‌ها‌ میلیون ارزیابی‌کرده، گفت که با‌‌وجود بسته‌ماندن مرزها تجارت‌ جریان دارد و روی نرخ مواد اولیه و مواد خوراکه هیچ نوع تاثیر نگذاشته است:
"میسیرهای مسدود شده از طرف پاکستان صدمه به تجار و ملت هردو طرف وارد کرده که میتوان گفت ده‌ها میلیون دالر به تجار افغانستان و خود پاکستان خساره وارد گردیده است".
وی‌افزود: "جهت پیشگیری از بالا رفتن نرخ اجناس روی راه‌های بدیل کار کرده‌ایم که از یکطرف از مسیر ایران صادرات و واردات‌ما جریان دارد از طرف دیگر با کشور‌های شمالی خود نیز تجارت‌ما جریان دارد و روی نرخ مواد اولیه و مواد خوراکه هیچ نوع تاثیر نگذاشته است و همچنان تجارت‌ما نیز جریان دارد".
به گفتی آقای جواد این پاکستان است که بیشترین ضرر را متحمل میشود.
در‌همین حال‌ خانجان الکوزی عضو ارشد هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به اسپوتنیک گفت:

"واقعیت این است که قبل از از آمدن طالبان به قدرت و در زمان جمهوریت، شرایط با پاکستان خوب نبود، زیرا اینجا در افغانستان آمریکایی‌ها حضور داشتند و ما فکر می‌کردیم که این وضعیت با آمدن دوباره طالبان به قدرت خوب خواهد شد، مگر متاسفانه نه از لحاط سیاسی، نه از لحاظ امنیتی و نه هم از دیدگاه اقتصادی نه تنها وضعیت بهبود نیافت، بلکه مشکلات‌ما دو تا سه برابرافزایش یافت".

وی اضافه‌کرد که چهار ماه قبل تمام ترانزیت افغانستان که در حدود 4 هزار کانتینر بود در کراچی متوقف شد که تا اکنون هم تقریبا 500 کانتینر ما همانجا باقیمانده است و ازاین بابت 24 میلیون دالر تنها برای تجار افغان زیان رسیده است.
آقای الکوزی گفت: "علاوه براین مرز "تورخم" و "بولدک"نیز هر روز مسدود می‌شود. مدت سه ماه می‌شود که مرز بولدک مسدود است و اکنون مرز "تورخم" و "غلام خان" و مرز "انگور اده" هم بسته شده است. روزانه حدود یک هزار موتر از هردو طرف در مرز متوقف می‌شوند که روزانه صدهزار دالر سکتور خصوصی افغانستان و پاکستان متضرر می‌شود".
به‌گفته‌ آقای‌ الکوزی اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان این موضوع را جدی گرفت و با مقام‌های حکومت طالبان (امارت اسلامی) صحبت کرد:

"آنها وعده کرده‌اند که برای حل این چالش تلاش می‌کنند و ما نیز با پاکستان صحبت کرده ایم. ما اکنون چاره‌ای دیگری نداریم، در چنین شرایط دیگر با پاکستان تجارت نمی‌کنیم. ترانزیت ما پیش ازاین هم از راه پاکستان از کراچی صورت نمی‌گرفت بلکه از طریق چاه بهار ایران می‌شد. فقط تجارت داخلی‌ما که شامل سالانه یک و نیم میلیارد دالر واردات از پاکستان و یک میلیارد و 200 هزار دالر صادرات به پاکستان است، متوقف خواهد شد که این واقعا خسارت بسیار بزرگ است و تا فعلا بدیل دیگری برای تجارت داخلی وجود ندارد".

وی گفت: "ما فقط می‌توانیم که تجارت میوه و سبزیجات خود را در صورت فعال شدن مسیر چاه‌بهار از ایران انجام بدهیم، و در این صورت مشکل‌ما حل خواهد شد زیرا وزیر خارجه هند به ایران تعهد سپرده که این راه را باز کند. در غیر آن صادرات متوقف خواهد شد. مارکیت میوه‌ما در ازبیکستان و ایران نیست تنها معادن‌ما به پاکستان میرود که پاکستان به آن ضرورت دارد. در کل وضعیت اقتصادی خوب نیست."
عضو ارشد هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در اخیر گفت:
"پاکستان در طول تاریخ اقتصاد را قربانی سیاست های خود ساخته و هر زمانی که شرایط سیاسی وخیم می‌شود، تجارت نیز صدمه می‌بیند."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала