واکنش نبیل و صالح به یورش پهپادی و موشکی ایران بر جیش العدل در پاکستان

© Photo / Facebook account of ARGصالح
صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2024
عضو شوید
رئیسان امنیت پیشین افغانستان در واکنش به یورش موشکی ایران بر جیش العدل در پاکستان نوشته اند، که پاکستان کشت های خود را اکنون درو می کند.
به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری گریزی پیشین و رئیس امنیت ملی پیشین افغانستان در برگه ای ایکس در واکنش به یورش موشکی و پهپادی ایران نوشته است: "خواندم که ایران یورش موشکی به گروه تروریستی جیش العدل در لبه مرزی پاکستان انجام داده است. حرکت عالی و شجاعانه ای کاش ما چنین قابلیتی برای هدف قرار دادن شورای کویته داشتیم، زمانی که آنها به مدت 20 سال بیشتر در آنجا مستقر بودند. من می توانم احساسات امنیت ملی پاکستان در راویلپندی را تصور کنم".
او در ادامه نوشته است: "جنرال مشرف در برخورد معروفش با من گفته بود: "پاکستان جمهوری کیله نیست که بتوانید ماموران خود را بفرستید و سپس به ما بگویید که عثما بن لادن اینجاست". من پاسخ دادم آقای رئیس جمهور، این عنوانی است که شما تنها به کشور خود می دهید نه من. شاید هم باشد. من آن موقع و اکنون هم معنی جمهوری کیله را نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم به این معناست که اگر کشوری زرادخانه هسته‌ای داشته باشد اما از هر طرف مورد لگد قرار بگیرد. هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی از قطر پرواز می کنند چه برسد به حمله شبانه ماه می 2011، تی تی پی از وزیرستان، موشک های ایران از غرب، یورش های مهلک هند از شرق و غیره. چشم انداز جناح و رویزیونیسم دوباره ای جنرال ضیا همه لنگ می زنند".
او در پایان پیامش نوشته است، که قصدم جریحه دار کردن احساسات کسی نیست.
رحمت الله نبیل رئیس امنیت ملی پیشین افغانستان هم در واکنش به این یورش موشکی و پهپادی ایران بر جیش العدل در پاکستان نوشته است: "پاکستان آنچه که کِشت کرد حالا درو می‌کند".
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه شنبه با موشک بالستیک و هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه اصلی گروهک تروریستی جیش العدل در ایالت بلوچستان پاکستان و هم مرز با ایران حمله کرد. این نخستین یورش موشکی نیروهای مسلح ایران به خاک پاکستان است.
در میانه ای ماه دسمبر سال گذشته یک حمله تروریستی در منطقه راسک در ولایت سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران رخ داد که در نتیجه آن حداقل 12 مامور پولیس کشته و 7 نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله تروریستی را گروه سنی جیش العدل (ارتش عدالت) که در ایران به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود، بر عهده گرفت که در برابر حکومت جمهوری اسلامی که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند می جنگند.
ولایت سیستان و بلوچستان که در جنوب شرقی ایران و در مرز افغانستان و پاکستان قرار دارد، اغلب در اخبار ایران مربوط به کشته شدن مرزبانان مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم ظاهر می شود. شرایط سخت اقتصادی، زیست محیطی و مذهبی این وضعیت را تشدید می کند.
وزارت امور خارجه پاکستان نقض حریم هوایی پاکستان از سوی ایران را محکوم کرد و گفت: یورش به خاک این کشور که منجر به کشته شدن دو کودک و زخمی شدن سه نوجوان دیگر شد، علیرغم وجود کانال های ارتباطی بین دو کشور انجام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала