وضعیت پیرامون دریای سرخ و نوار غزه در نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا بررسی می شود

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Верховный представитель ЕC по иностранным делам и политике безопасности Жозеп Боррель
Верховный представитель ЕC по иностранным делам и политике безопасности Жозеп Боррель - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2024
عضو شوید
سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا گفت، وزرای خارجه این اتحادیه در نشست 22 جنوری در مورد وضعیت دریای سرخ و نوار غزه در بحبوحه تشدید درگیری ها میان فلسطین و اسرائیل گفتگو خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک، پیتر استانو در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر سازماندهی ماموریت ویژه اتحادیه اروپا در دریای سرخ، گفت:"این یک روند محرمانه است که ما در مورد آن اظهار نظر نمی کنیم؛ پیشنهاداتی ارائه کردیم، در حال حاضر کشورها باید آن را مطالعه کنند، مذاکرات را ادامه دهند و در این باره تصمیم بگیرند یا آن را نادیده بگیرند؛ آنطور که متوجه شدم این موضوع در جریان گفتگو در شورای وزیران خارجه، مطرح خواهد شد، اما هنوز دستور کار نهایی وجود ندارد."
به گفته وی، وضعیت دریای سرخ ارتباط مستقیمی با بحران غزه دارد که همراه با مسئله اوکراین، موضوعات اصلی در دستور کار نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا است.
لازم به ذکر است که پیشتر، جوزپ بورل گفته بود که وزرای خارجه کشورهای عربی، اسرائیل و رئیس اتحادیه کشورهای عرب را برای گفتگو در مورد بحران نوار غزه در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ 22 جنوری به بروکسل دعوت کرده است. به گفته وی، برای وزرای خارجه عربستان سعودی، مصر و اردن نیز دعوت نامه هایی ارسال شده است.
بورل در عین حال به فقدان یک موضع واحد در اتحادیه اروپا در خصوص اقدامات بیشتر در رابطه با بحران نوار غزه اذعان کرده
گفت که پیشنهادی به کشورهای اتحادیه اروپا برای انجام یک ماموریت دریایی در دریای سرخ به منظور تامین امنیت کشتیرانی پس از حملات حوثی های یمن به کشتی‌های غیرنظامی ارسال کرده است.
کشورهای اتحادیه اروپا به این ابتکار واکنش متفاوتی نشان دادند. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت که کشورش قصد ندارد در آن شرکت کند، اما مانع چنین تصمیمی در سطح اروپا نخواهد شد. در همین رابطه نشریه "ولت" گزارش داد که آلمان در صدد است که اول فوریه ناوچه "هسن" را به دریای سرخ اعزام کند و همچنین از نیروی نظامی برای رهگیری موشک ها و پهپادهای حوثی های یمن در چارچوب عملیات دریایی برنامه ریزی شده اتحادیه اروپا بهره گیرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала