روسیه با تحریم غرب اقتصاد نخست اروپا شد

© Depositphotos.com / DikobrazikКарта России с Крымом
Карта России с Крымом  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2024
عضو شوید
رئیس جمهور روسیه در جریان بازدید از منطقه چوکوتای روسیه اعلام کرد، که اقتصاد فدراسیون روسیه از نظر توازن قدرت خرید در اروپا نخستین و در جهان پنجمین کشور است.
به گزارش اسپوتنیک، این رتبه ها در حالی بدست آمده است، که روسیه تقریبا از سال ۲۰۱۴ برای نخستین و به صورت سنگین تر پس از آغاز مناقشات با اوکراین از سوی غرب به رهبری ایالات متحده مورد تحریم های گسترده قرار گرفت.
سمیه ماندگار کارشناس مسائل بین الملل درباره پیشرفت اقتصادی روسیه در کشاکش تحریم ها به اسپوتنیک گفت: پیش از آغاز هر بحثی باید به این نکته اشاره کنم که در واقع بر خلاف تصور اقتصاد روسیه کاملا دولتی نیست و شکل خاصی از اقتصاد بازار بر آن حاکم است که در نتیجه این الگوی اقتصادی در شرایط تحریمی شرکت‌های خصوصی زمینه ایجاد زنجیره‌های عرضه را ایجاد کرده‌ و به عبارتی، در حال دور زدن تحریم‌ها هستند.
Президент РФ Владимир Путин во время встречи в Пекине с премьер-министром Таиланда Сеттхой Тхависином - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2023
پوتین وضعیت اقتصاد روسیه را ارزیابی کرد
وی در ادامه گفت: روسیه دارای یک اقتصاد بزرگ و متنوع، با ثروت منابع طبیعی قابل توجه، پایگاه صنعتی قابل توجه و جمعیت زیادی است. همین امر نیز این به روسیه اجازه می دهد تا تولید ناخالص داخلی (GDP) و قدرت خرید بالایی داشته باشد و به رتبه بندی آن به عنوان اقتصاد برتر اروپا کمک کند. در واقع اینکه روسیه رتبه اول اقتصاد در اروپا را به دست آورده امر دور از ذهنی نبود.
افزون بر این، روسیه کشور بسیار گسترده ای است و این جغرافیای گسترده منابع طبیعی فراوان، از جمله نفت، گاز طبیعی و مواد معدنی، به این کشور ارزانی داشته و همین امر نیز به این کشور اجازه داده تا به بازیگری کلیدی در بازار جهانی انرژی تبدیل شود، حتی در شرایط کنونی و با وجود تحریم ها کماکان کشوری اثرگذار در حوزه انرژی است. طبیعتا در آمد حاصل از فروش منابع نفت و گاز همچنین پایگاه های صنعتی متنوع از جمله بخش های تولید، کشاورزی و فناوری و جمعیت زیاد به قدرت اقتصادی آن کمک کرده تا موقعیت خود را در میان اقتصاد اروپا حفظ کند.
برنامه ارتباط مستقیم و کنفرانس مطبوعاتی در قالب ترکیبی تحت عنوان نتایج سال با ولادیمیر پوتین برگزار می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2024
پوتین اعلام نمود که روسیه در سطر اول اقتصاد اروپا قرار دارد
ماندگار خاطر نشان کرد: اگرچه اقتصاد روسیه از نظر قدرت خرید بزرگترین اقتصاد در اروپا شده، اما چالش هایی مانند نوسانات اقتصادی، وابستگی شدید به صادرات نفت و گاز، تنش های ژئوپلیتیکی و تحریم های بین المللی کماکان از سرعت حرکت اقتصادی این کشور کاسته و بر عملکرد کلی اقتصادی آن تأثیر گذاشته است.
سمیه ماندگار در پایان گفت: به هر حال با وجود تمام این چالش ها، اقتصاد روسیه همچنان یک نیروی اصلی در بازار جهانی به شمار می آید و همچنان نقش مهمی در شکل دادن به چشم انداز اقتصادی اروپا و جهان ایفا می کند. چرا که همانطور که گفتم عمده اقتصاد روسیه بر مبنی فروش محصولات نفت و گاز است، ولی تحریم نفت و گاز روسیه تاثیر نیمه‌کاره‌ای بر جا گذاشته‌اند و هنوز نتوانسته‌ است بر صادرات روسیه ضربه سنگینی وارد کند. در واقع به همان اندازه که روسیه خودش وابسته به صادرات محصولات انرژی است به همان اندازه نیز اروپا و سایر مشتریان انرژی روسیه به صادرات این کشور وابسته هستند و نتوانستند این وابستگی را قطع کامل کنند. بنابراین شاید تحریم های مثل تحریم پولی و بانکی و یا تحریم صنایع هوایی تا اندازه قابل توجهی اثر گذار بوده اما تحریم های انرژی خیر و به هر حال با گذار زمان هر کشوری که تحت تحریم قرار می گیرد راه هایی برای دور زدن تحریم ها و البته خودکفایی را نیز یاد می گیرد.
Президент РФ В. Путин выступил на пленарном заседании форума РЭН-2023 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.10.2023
اقتصاد جهان به سمت مدل چند قطبی پیش می‌رود؛ نکات مهم نشست "هفته انرژی روسیه" با حضور پوتین + ویدیو
از سویی اینطور نیست که تحریم های روسیه صرفا بر این کشور ایجاد فشار نماید، به هر حال این تحریم ها برای خود اروپا نیز تبعات منفی به همراه داشته و منجر به کاهش تجارت و سرمایه‌گذاری بین روسیه و کشورهای غربی مه تعملات اقتصادی پویایی با روسیه داشتند شده که منجر به تأثیر منفی بر اقتصاد اروپا می شود. تحریم انرژی روسیه منجر به افزایش قیمت انرژی و افزایش هزینه برای مشاغل و مصرف کنندگان اروپایی شده، تحریم بانک ها می تواند بی ثباتی بازار مالی در غرب را به همراه داشته باشد حتی روسیه با ضد تحریم می تواند تجارت و سرمایه گذاری در اروپا را مختل کند.
یادآوری می کنیم، که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با کارآفرینان منطقه خاور دورکشور اعلام کرد: "در حالیکه به نظر می‌رسید از همه طرف دارند برای خفه کردن ما تلاش می کنند اما از نظر حجم اقتصاد در کل، ما در اروپا اول هستیم".
به گفته وی، در حال حاضر چین، امریکا، هند، جاپان و روسیه جایگاه های پیشرو از نظر حجم اقتصادی در جهان را به خود اختصاص داده اند. پوتین خاطرنشان کرد: فدراسیون روسیه از آلمان جلو زده و در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
رئیس جمهور روسیه در این سخنان خاطر نشان کرد: "روسیه از نظر توازن قدرت خرید از کل اروپا پیشی گرفته است، اما "از لحاظ سرانه، هنوز باید تلاش کنیم".
ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نرخ رشد اقتصاد روسیه در سال 2023 بیشتر از 3.5 درصد پیش بینی شده است که این یک نتیجه شگفت انگیز در شرایط فشار خارجی است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала