نبیل: خاموشی در باره بازداشت زنان و دختران از سوی طالبان خلاف "ناموس‌داری افغانی" است

© Photo / Rahmatullah Nabil FBرحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2024
عضو شوید
رییس عمومی امنیت ملی حکومت پیشین در واکنش به بازداشت زنان در کابل می‌گوید: "کجا رفت آن غیرت افغانی که از گهواره تا گور در گوش اولادهای مان زمزمه می‌کردیم؟"
به گزارش اسپوتنیک، رحمت‌الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی حکومت پیشین در واکنش به ادامه بازداشت زنان و دختران از سوی طالبان در کابل می‌گوید که خاموشی برخی از سیاسیون، سران قومی و علمای دین، خلاف "موازین اخلاقی" و "ناموس‌داری افغانی" است.
نبیل، با بازنشر بیانیه‌ای "جنبش زنان برای صلح و آزادی"در شبکه اجتماعی ایکس این بازداشت‌ها را "اختطاف" نامیده و افزوده که خاموشی در این باره نوعی از "خیانت به وطن و مردم" است.
این مقام حکومت پیشین با غیراسلامی خواندن این سکوت گفته است: "کجا رفت آن غیرت افغانی که از گهواره تا گور در گوش اولادهای مان زمزمه می‌کردیم؟"
  اعتراض زنان در کابل با گلوله طالبان پاسخ داده شد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.01.2024
جنبش زنان به سوی آزادی: جامعه جهانی و مردم باید در برابر دستگیری دختران سکوت نکنند
با این حال، جنبش زنان برای صلح و آزادی در پیوند به بازداشت خودسرانه زنان و دختران از سوی طالبان گفته که جنگ‌جویان این گروه طی چند روز گذشته ده‌ها زن جوان را از کابل و غزنی بازداشت و به‌جای نامعلوم انتقال داده‌اند.
این جنبش، این اقدام طالبان را "ظالمانه" و مصداق "آپارتایدجنسیتی" خوانده است.
جنبش زنان برای صلح و آزادی بار دیگر از جامعه جهانی خواسته است تا فراتر از نشر اعلامیه‌ها در این زمینه اقدام عملی کرده و از تعامل با طالبان خودداری کند.
گفتنی است که طالبان در جریان چند روز گذشته دها زن جوان را به اتهام عدم رعایت حجاب مورد نظر این گروه در بخش‌های مختلف کابل بازداشت و زندانی کرده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، منابع می‌گویند که جنگ‌جویان این گروه روز یک‌شنبه، ۱۷ جدی، شماری از زنان جوان را از منطقه تایمنی شهر کابل بازداشت کرده‌اند.
طالبان پیش از این، در بدل رهایی این زنان، خواستار راه‌پیمایی خوانده‌های آنان در حمایت از حجاب شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала