مولانا فضل‌الرحمن در دیدار با ملاحسن: هدف سفر ما از بین بردن تنش ها میان گروه طالبان و پاکستان است

© ARG (@ARG_1880) مولانا فضل‌الرحمن در دیدار با ملاحسن: هدف سفر ما از بین بردن تنش ها میان گروه طالبان و پاکستان است
مولانا فضل‌الرحمن در دیدار با ملاحسن: هدف سفر ما از بین بردن تنش ها میان گروه طالبان و پاکستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2024
عضو شوید
رهبر جمعیت‌ علمای اسلام پاکستان گفته است، که ما پیام خیرخواهی را آورده‌ایم و آرزوی ما است که این سفر نتایج مثبت در قبال داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، دفتر نخست‌ وزیر گروه طالبان با نشر بیانیه نوشته است، که مولانا فضل‌الرحمان در دومین روز سفر خود به افغانستان، پیشازظهر امروز (دوشنبه، ۱۸ جدی) با ملا محمدحسن آخوند و شماری دیگر از اعضای کابینه‌ ای گروه طالبان در قصر چهارچنار ارگ دیدار کرده است.
دفتر نخست‌وزیر طالبان به نقل از مولانا فضل‌الرحمان نوشته است: "هدف از سفر ما به افغانستان این‌ است که میان دو کشور سوءتفاهمات را از میان برداریم و راه‌های همکاری را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و پیشرفت همدیگر جست‌وجو نماییم".
رهبر جمعیت‌ علمای اسلام پاکستان افزوده است: "ما پیام خیرخواهی را آورده‌ایم و آرزوی ما است که این سفر نتایج مثبت در قبال داشته باشد."
ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان در این دیدار ابراز امیدواری کرده است که سفر مولانا فضل‌الرحمان باعث تقویت "اخوت و روابط مثبت" میان طالبان و پاکستان شود.
نخست‌وزیر طالبان در این دیدار گفته است که در افغانستان "علما" در رأس قدرت قرار دارند و افزوده است: "ما هر مسأله را به شریعت راجع می‌کنیم، شریعت که قانون الهی است برای ما این اجازه را نمی‌دهد که برای کسی ضرر برسانیم."
ملا محمدحسن آخوند گفته است: "بنا امارت اسلامی افغانستان (طالبان) به‌شمول پاکستان به هیچ کشور همسایه اراد‌ه‌ی ضرر رساندن و ایجاد مشکلات ندارد و نه به کسی اجازه می‌دهد که از خاک ما دیگران را تهدید نماید."
نخست‌وزیر طالبان در این دیدار به اخراج مهاجران و پناه‌جویان افغانستان از پاکستان نیز اشاره کرده و گفته است که پاکستان باید از این "رویه‌ی ظالمانه" دست بردارد.
او گفته است که این‌گونه برخوردها، مخالفت‌ها و بدبینی‌ها را افزایش می‌دهد.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان نیز در این دیدار گفته است که ایجاد مشکلات پاکستان فراراه ترانزیت و صادرات، همه‌ساله زیان‌های مالی هنگفت به تاجران افغانستان وارد می‌کند.
سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که تجارت و دادوستد اقتصادی میان دو کشور نباید قربانی مسائل سیاسی شود.
دفتر نخست‌وزیر طالبان به نقل از مولانا فضل‌الرحمان نوشته است که حزب جمعیت علمای اسلام صدای اعتراض خود را در رابطه به اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان بلند کرده است.
مولانا فضل‌الرحمان گفته است که از نظر این حزب، این‌گونه برخورد با مهاجران "نادرست" است و باعث مشکلات میان دو کشور می‌شود.
سفر مولانا فضل‌الرحمان و هیأت همراهش به افغانستان به دعوت طالبان صورت گرفته است. وزارت خارجه‌ی پاکستان این سفر را "شخصی" خوانده و درباره ای آن دیدگاهش را بیان نکرده است.
سفر هیات پاکستانی به ریاست مولانا فضل الرحمان درحالی انجام می شود ‌که اسلام‌آباد هفته گذشته میزبان هیات گروه طالبان افغانستان به ریاست ملا شیرین آخند معاون اطلاعات نظامی و راهبردی گروه طالبان افغانستان و والی کندهار طالبان بود.
بن بست در پیوندها از پیش بود، اما ناآرامی پاکستان و افغانستان به ویژه پس از چیرگی گروه طالبان بر کابل همچنان ادامه دارد و این اختلافات به دلیل اتهامات دو همسایه بر یکدیگر در بحث مبارزه با تروریسم، کم کاری در برابر نیروهای خشونت طلب، سوء مدیریت در مرزهای مشترک و به ویژه ادامه بیرون کردن شهروندان افغانستانی غیرمجاز از پاکستان عمیق‌تر شده است.
طالبان افغانستان با دعوت از مولانا فضل الرحمان به عنوان چهره سیاسی پرنفوذ در پاکستان برای سفر به کابل تلاش دارد تا مواضع خود در قبال تنش‌ها در روابط دو کشور و برون رفت از وضعیت کنونی از طریق وی را به دولتمردان اسلام‌آباد منتقل کنند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала