ربانی در واکنش به ربودن دختران: سازمان ملل در برابر کارهای جاهلانه ای گروه طالبان گام جدی بردارد

© Photo / Salahuddin Rabbaniپیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2024
عضو شوید
حزب جمعیت اسلامی ضمن نکوهش ربودن بانوان از سوی گروه طالبان از سازمان ملل خواسته است تا در برابر این کار جاهلانه ای گروه طالبان گام جدی بردارد.
به گزارش اسپوتنیک، حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه پیشین افغانستان در واکنش به ربودن بانوان از سوی گروه طالبان در برگه ای ایکس نوشت: "جمعیت اسلامی ربایش، شکنجه و آزار و اذیت زنان و دختران از سوی گروه طالبان را یک عمل ظالمانه، غیر اسلامی و غير انسانی می داند و آن را قویا محکوم می کند".
این حزب در ادامه نوشته است: "متاسفانه گروه طالبان در کنار محروم كردن زنان و دختران، از تحصيل و کار، با توسل به رویکرد ناپسند جدید و به هدف ارعاب و سرکوب این بخشی از جامعه، در تعارض با دین و شریعت مقدس اسلام و در تعارض با بدیهیات انسانی، اخلاقی و عرف جامعه‌ی افغانستان دست به ربایش، شکنجه و آزار زنان، زده و مصونیت حیاتی آنان را در معرض تعرض وهتک حرمت قرار داده است".
  اعتراض زنان در کابل با گلوله طالبان پاسخ داده شد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.01.2024
جنبش زنان به سوی آزادی: جامعه جهانی و مردم باید در برابر دستگیری دختران سکوت نکنند
در پایان این پیام آمده است: "این کار زشت و نابخشودنی، اقدام جاهلانه‌ای است كه حیثیت و وقار زنان، دختران و خانواده ها را در معرض حتک حرمت قرار داده است و نیاز است جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد و تمام نهاد های حقوق بشری برای رسیدگی به این وضعیت اقدام جدی نمایند".
با این حال، جنبش زنان برای صلح و آزادی در پیوند به بازداشت خودسرانه زنان و دختران از سوی طالبان گفته که جنگ‌جویان این گروه طی چند روز گذشته ده‌ها زن جوان را از کابل و غزنی بازداشت و به‌جای نامعلوم انتقال داده‌اند.
این جنبش، این اقدام گروه طالبان را "ظالمانه" و مصداق "آپارتایدجنسیتی" خوانده است.
جنبش زنان برای صلح و آزادی بار دیگر از جامعه جهانی خواسته است تا فراتر از نشر اعلامیه‌ها در این زمینه اقدام عملی کرده و از تعامل با طالبان خودداری کند.
گروه طالبان در جریان چند روز گذشته دها زن جوان را به اتهام عدم رعایت حجاب مورد نظر این گروه در بخش‌های مختلف کابل و غزنی دستگیر و زندانی کرده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، منابع می‌گویند که جنگ‌جویان این گروه روز یک‌شنبه، ۱۷ جدی، شماری از زنان جوان را از منطقه تایمنی و خیرخانه شهر کابل دستگیر کرده‌اند.
گروه طالبان پیش از این، در بدل رهایی این زنان، خواستار راهپیمایی خانواده های آنان در پشتیبانی از حجاب شده‌اند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала