مصاحبه ویژه لاوروف با "روسیا سیوودنا" درباره اوکراین، بحران اسرائیل-فلسطین و مسائل دیگر بین‌المللی

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر وزیر امور خارجه روسیه
وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2023
عضو شوید
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با گروه رسانه‌های بین‌المللی "روسیا سیوودنا" درباره اوکراین، بحران اسرائیل-فلسطین و مسائل دیگر بین‌المللی صحبت کرد.
سوال: پس از تحقق اهداف عملیات نظامی ویژه روسیه، چه چیزی در انتظار نمایندگان رژیم کی‌یف است؟ آیا تحقیقات درباره جنایات رژیم کی‌یف آغاز خواهد شد و محاکمه چگونه خواهد بود؟
پاسخ: تحقیقات در مورد جنایات رژیم کی‌یف در حال حاضر در جریان است. سازمان‌های اجرایی قانون روسیه به‌دقت جنایات نئونازی‌های اوکراینی را ثبت و مستند می‌کنند و خود را به دوره عملیات نظامی ویژه محدود نمی‌کنند. درد و رنج مردم غیرنظامی دونباس خیلی زودتر از سال 2014 آغاز شده است. مسببان آن نیز محاکمه خواهند شد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود:

کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه در حال انجام تحقیقات بر اساس تعدادی از مواد قانون کیفری است. به گفته کمیته تحقیق، بیش از 4 هزار پرونده جنایی علیه حدود 900 نفر تشکیل شده است. این افراد نه تنها شامل اعضای انجمن های ملی‌گرای رادیکال، نمایندگان نیروهای امنیتی اوکراین و مزدوران، بلکه نمایندگان رهبری نظامی و سیاسی اوکراین نیز می شوند. آنهایی که به صورت غیابی متهم شده اند در لیست تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفته اند.

بر اساس شواهد جمع‌آوری شده توسط کمیته تحقیقات، دادگاه های فدراسیون روسیه تاکنون بیش از 200 نماینده نیروهای مسلح اوکراین را به خاطر جنایات مرتکب به حبس طولانی مدت محکوم کرده اند. همین سرنوشت در انتظار همه جنایتکاران دیگر است. هر یک از آنها جزای عادلانه دریافت خواهند کرد.
سوال: آیا مسکو قصد دارد مذاکراتی را در خاک روسیه بین جنبش های فلسطینی به ویژه فتح و حماس برای دستیابی به اهداف وحدت ملی سازماندهی کند؟ چقدر احتمال دارد که فلسطینیان با تشکیل دولت موافقت کنند؟
پاسخ: روسیه همواره از آغاز مذاکرات فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند. یکی از موانع بر سر راه آنها فقدان وحدت فلسطین است. ما از اقدامات شرکای خود به ویژه مصر و الجزایر با هدف حل این مشکل حمایت می‌کنیم. ما نیز به سهم خود به دوستان فلسطینی خود در یافتن راه حل کمک می‌کنیم. ما بستر روسی را برای برگزاری جلسات برای آنها فراهم کردیم. ما سازمان آزادیبخش فلسطین را تشویق می‌کنیم تا در پلتفرم سیاسی متحد شود.

آقای لاوروف تاکید کرد:

در اپریل 2023، روسیه ابتکاری را برای تشکیل رایزنی های چندجانبه برای همگام سازی رویکردها برای تضمین وحدت فلسطین مطرح کرد. در مرحله دوم، قرار است نمایندگان جنبش‌های اصلی فلسطین در گفت‌وگو مشارکت کنند. پیشنهاد ما همچنان روی میز است. اخیراً، در 20 دسمبر، در ششمین نشست مجمع همکاری روسیه و اعراب که در مراکش برگزار شد، شرکت کردم. این بحث نشان داد که، از جمله موارد دیگر، ما با درک مشترکی از نیاز به بازگرداندن سریع وحدت فلسطین متحد هستیم.

سوال: اخیراً سیگنال هایی مبنی بر اینکه روسیه ممکن است در توقف یکجانبه خود برای استقرار راکت‌های میان برد و کوتاه برد تجدید نظر کند، منتشر شده است. آیا این واقعا درست است؟ آیا امکان لغو تعلیق قبل از استقرار چنین تسلیحات امریکایی در اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه وجود دارد؟ آیا مکان های احتمالی برای استقرار راکت‌های روسی شناسایی شده است؟
پاسخ: سیگنال روشنی مبنی بر اینکه می‌توانیم تحت شرایط خاصی در تعلیق یکجانبه استقرار راکت‌های میان‌برد و کوتاه‌برد زمین‌پایه تجدیدنظر کنیم در فرمول های اولیه گنجانده شده بود که در آن ما اتخاذ محدودیت های مناسب را اعلام کردیم.

سرگئی لاوروف تصریح کرد:

اجازه بدهید به شما یادآوری کنم که تعهد ما به این مهلت قانونی به شدت با ظهور احتمالی راکت‌های میان‌برد و کوتاه‌برد زمین‌پایه امریکایی مرتبط است. با توجه به ویژگی های استفاده از سلاح های طبقه مذکور، موضوع استقرار آنها توسط کشورهای متخاصم از نظر امنیت ملی روسیه بسیار حساس است. بدیهی است که ایجاد خطرات راکتی اضافی توسط واشنگتن ما را ملزم به اتخاذ اقدامات تلافی جویانه جدی می کند.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: در غیاب گام‌های فوق‌العاده از سوی ایالات متحده برای افزایش فشار نیرو بر ما از طریق روش‌های دیگر، روسیه اولین کسی نخواهد بود که سلاح‌های راکتی را که قبلاً طبق معاهده راکت‌های میان‌برد و کوتاه‌برد زمین‌پایه ممنوع شده بود، مستقر خواهد کرد. با این حال، با قضاوت بر اساس تدارکات پنتاگون، دیری نمی‌گذرد که امریکایی‌ها اقدام عملی برای استقرار راکت‌های میان برد و کوتاه برد زمین پایه در مناطق مختلف جهان انجام می‌دهند. بنابراین، لحظه‌ای که باید تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کنیم، در واقع فرا رسیده است.
سوال: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جمع بندی سال جاری به آمادگی مسکو برای احیای روابط تمام عیار با واشنگتن با توجه به تغییرات اساسی در داخل خود ایالات متحده اشاره کرد. آیا در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال آینده، انتظار چنین تغییراتی را داریم؟ آیا این می تواند به بهبود روابط دوجانبه منجر شود؟
پاسخ: آمادگی ما برای بازگرداندن گفتگوی کامل با ایالات متحده نباید بدیهی تلقی شود. روابط روسیه و امریکا به دلیل تقصیر واشنگتن که وظیفه تحمیل یک "شکست استراتژیک" به روسیه را تنظیم کرده است، تا حد ممکن کاهش یافته است. اگرچه کاخ سفید هنوز نسبت به تخریب هر آنچه از روابط باقی مانده است محتاط است، اما امریکایی‌ها به وضوح آماده انجام گفت‌وگوی صادقانه بر اساس احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر نیستند.

سرگی لاوروف در پایان گفت:

ما تنها زمانی قادر خواهیم بود که به فرمولی برای همزیستی مسالمت‌آمیز با تعامل در مناطق خاص دست یابیم که واشنگتن منافع اساسی ملی ما را به رسمیت بشناسد و مذاکرات جدی را آغاز کند. در همین حال، محافل حاکم ایالات متحده واقعیت های جهان چند قطبی را انکار می‌کنند و همچنان به برتری و انحصار خود فکر می‌کنند. تشکیلات سیاسی امریکا، صرف نظر از وابستگی حزبی، روسیه را یک دشمن و یک تهدید وجودی می بیند. با توجه به اجماع بین حزبی موجود در مورد این موضوع، امید به بهبود روابط در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواه ساده لوحانه است. به طور کلی، برای ما مهم نیست که چه کسی در رقابت برای ریاست جمهوری امریکا پیروز می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала