جبهه آزادی در واکنش به گزارش ملل متحد: چیرگی نامشروع طالبان به نفع ثبات در افغانستان و جهان نیست

© Freedom Front's Twitterیورش راکتی جبهه آزادی بالای قطعه واکنش سریع طالبان در کاپیسا
یورش راکتی جبهه آزادی بالای قطعه واکنش سریع طالبان در کاپیسا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2023
عضو شوید
جبهه آزادی در واکنش به گزارش سازمان ملل تاکید کرده استف که "تحکیم چیرگی نامشروع گروه طالبان به نفع صلح و ثبات در افغانستان، منطقه و جهان نیست".
به گزاش اسپوتنیک، جبهه آزادی در واکنش به گزارش و تصمیم سازمان ملل با نشر خبرنامه ای دو صفحه ای نوشته است، که جبهه آزادی پیشنهاد دبیرکل ملل متحد برای تعیین نماینده ویژه در امور صلح افغانستان را "اقدام موثر و بجا" خواند.
این جبهه در برابر گروه طالبان در پایان روز پنجشنبه، ۳۰ قوس در نامه‌ای به دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد نوشت، که گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت را "گامی مثبت در راستای بازتاب حقایق جاری در افغانستان" می‌داند و از آن استقبال می‌کند.
در نامه آمده که این جبهه انتظار دارد سازمان ملل اقدامات عملی را در این زمینه روی دست گیرد.
با این حال در نامه تاکید شده که "تحکیم سلطه نامشروع طالبان به نفع صلح و ثبات در افغانستان، منطقه و جهان نیست".
جبهه آزادی در نامه مفصل هفت صفحه‌ای دیدگاه خود را درباره وضعیت افغانستان به شمول مسایلی مثل توسعه سیاسی، امنیت، حقوق بشر، توسعه اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و مواد مخدر نوشته و در پایان پیشنهاداتی به ملل متحد داده است.
به نظر می‌رسد، این نامه در واکنش به گزارشی منتشر شده که با امضای آنتونیو گوترش روز چهارشنبه، ۱۷ عقرب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد.
دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت گفته است که التزام به تعهدات بین‌المللی و آغاز فرایند منجر به ایجاد قانون اساسی فراگیر، به عادی‌سازی روابط جهان با طالبان خواهد انجامید.
در این گزارش همچنین تعیین یک نماینده جدید برای صلح افغانستان پیشنهاد شده تا زمینه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را مساعد سازد؛ پیش از این طالبان گفته‌اند با تعیین این نماینده موافق نیست.
دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) در گزارش‌های سه ماهه، شش ماهه و یکساله‌ای که از وضعیت افغانستان تهیه می‌کند، معمولا از ادارات و مقامات طالبان نقل قول می‌کند.
با این حال جبهه آزادی در نامه خود نوشته اطلاعات ارائه شده از سوی ادارات تحت کنترول طالبان بی‌ارزش است چرا که زمینه راستی‌آزمایی و تثبیت صحت و سقم این اطلاعات وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد شده که سازمان ملل گزارش‌های خود را "در پرتو اطلاعات حاصل شده از تمامی جوانب دخیل در قضایای افغانستان تهیه کند".
این جبهه مخالف طالبان گفته سازمان ملل متحد باید تمامی زمینه‌ها را برای گذار مسالمت‌آمیز افغانستان "از سلطه نامشروع طالبان به نظم مبتنی بر قانون و اراده مردم" در دستور کار خود قرار دهد.
در نامه هشدار داده شده که وضعیت افغانستان به سوی "رواندایی شدن" در حرکت است. این جبهه با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر و جنایات جنگی طالبان از سازمان ملل خواسته از فروپاشی تمام‌عیار افغانستان جلوگیری کند.
این جبهه که از سوی برخی از کادرهای نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان تشکیل شده، گفته "با فهم اینکه طالبان با صلح و تفاهم سر سازگاری ندارد، به گفت‌وگو و مذاکره با طالبان باورمند نیست و تا مساعد شدن زمینه خلع سلاح سرتاسری و سپردن قدرت به طرف سوم الی برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، به مبارزه آزادی‌بخش خود علیه طالبان ادامه می‌دهد".
در نامه همچنین تاکید شده است که جبهه آزادی به رعایت همه‌جانبه مفاد کنوانسیون‌های جنیوا و ارزش‌های پذیرفته شده حقوق بشری حین مبارزه آزادی‌بخش خویش علیه گروه طالبان متعهد است و در حالی که توانایی انجام حملات گسترده و کلان را دارد اما برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی، حملات خود را به هدف قراردادن مراکز، پسته‌ها، گزمه‌ها و گارنیزیون‌های طالبان متمرکز کرده است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала