امریکا با رویکرد یک جانبه گرایانه دستور کارهایش را باردیگر در افغانستان تطبیق نمی تواند

© US Army / Staff Sgt. Shane HamannUS Army soldiers provide security for members of their team near the Afghanistan-Pakistan border
US Army soldiers provide security for members of their team near the Afghanistan-Pakistan border - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2023
عضو شوید
چیزی که روشن است این است که دیگر امریکا نمی تواند با رویکرد یک جانبه گرایانه، دستورکارهای سیاسی و امنیتی خود را در افغانستان تطبیق کند. چون هم واکشن منطقه به حضور و مداخله مستقیم امریکا شدید است و هم بحران های فراگیر در عرصه نظام بین الملل، مجال چنین کاری را برای امریکا نمی دهد.
به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در دیدار با امیرخان متقی وزیر امور خارجه گروه طالبان گفت، که "برخی کشورها" از ترس گسترش همکاری‌های بین کشورهای منطقه و گروه طالبان، تلاش می‌کنند تا با ایجاد مکانیسم‌های جدید در این فرآیندها دخالت کرده و آن‌ها را پیچیده کنند، هرچند که قالب نشست‌های دوجانبه برای حل تناقضات با کابل موجود است.
The State Department seal is seen on the briefing room lectern ahead of a briefing by State Department spokesperson Ned Price at the State Department in Washington, Monday, Janu 31, 2022. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2023
هشدار امریکا به شهروندانش: به افغانستان سفر نکنید، گروه‌های تروریستی بیشماری در آنجا فعال هستند
در این باره کارشناسان به خبرنگار اسپوتنیک چنین دیدگاه های شان را بیان کرده است.
حمید تبرزن کارشناس سیاسی و اجتماعی در این باره چنین روشنگری کرد:

"برای پرداختن به این موضوع باید از هنگامی که غربی ها متوجه شدند نمی توانند در افغانستان حکومتی متحده و همراه خود به سرکار بیاورند و عملیات آنها در افغانستان در حد نابودی و یا کم اثر نمودن القاعده و نابود ساختن قدرت هجومی القاعده بود و بیش از آن نتوانستند در جامعه افغانستان تغییرات بنیادین ایجاد کنند و حتی بنیان های اجتماعی افغانستان و رسوم ملی افغانستان در هم ریخته شد و دلیل آن موج مهاجرت افغانستانی ها به دلیل از هم گسستن پیوندهای اجتماعی و عدم تعلق به وطن است . و وطن را چون هتلی می بینند که اگر کیفیت خدمات کاهش یافت باید به هتل دیگری رفت .

آمریکا برای توقف روند تغییر رویه حکمرانی طالبان، که تحت کنترل و پیش بینی غربیان و امریکا نیست ! چه خواهد کرد؟

۱-در وهله ی نخست؛ کشاندن پای سازمان استخبارات پاکستان در گروه ها و هسته های خودسر طالبان است. بزودی امریکا به وسیله استخبارات پاکستان، هسته های خودسر طالب را تقویت مالی و تسلیحاتی خواهد ساخت.

۲-دومین کار، ارسال سلاح و پول برای گروه تروریستی افراطی که از مدارس حقانی هسته های آنان ایجاد و از طریق سازمان استخبارات پاکستان تجهیز و مسلح خواهند شد.

۳-طریق سوم، گسترش دسته های مبلغان بنیادگرای اسلامی که از سوی شیوخ کناره خلیج فارس تامین مالی می شوند .

این سه اقدام در نهایت به خلق تهدیدات امنیتی از درون افغانستان ، منجر خواهد شد .

چرا که اقدامات سه گانه متحدین آمریکا برای جوامع بسته کاربرد دارد با گسترش ارتباطات همه جنبه جامعه افغانستان با همسایگان خود ، نقشه های و برنامه های سه گانه آمریکا ، خنثی خواهد شد".

شفاخانۀ داکتران بدون مرز در کندز پس از حملۀ هوایی نیروهای امریکایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2023
برگزیده ای از جنایت های امریکا در افغانستان
عبدالناصر نورزاد- پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل، با برشمردن چند مورد دیدگاهش در اینباره این طور شرح داد:

"یکم- موقف روسیه درمقابله با تهدید های تروریستی ناشی از موجودیت پناهگاه های امن آنها در افغانستان زیر حاکمیت طالبان که تعداد آنها به بیش از بیست گروه می رسد، یک موقف ثابت، با دید دور نگرانه و مبتنی بر واقعیت ها است. اظهارات کابلوف می تواند جنبه های تاکتیکی داشته باشد تا از بروز بیشتر بحران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، جلوگیری شود. تلاش کابلوف به اساس خطوط اصلی دکتورین سیاست خارجی و امنیتی روسیه که در سال 2023 اجرایی شد، جلوگیری از حلقه تشنج در ماورای منطقه ای آسیای مرکزی است که ممکن بحران افغانستان تحت حاکمیت طالبان، آن را بوسیله شعاع نا امنی اش، تحت تاثیر قرار دهد؛

دوم- روسیه در تلاش است تا از طریق دیپلماتیک و رایزنی با شرکای منطقه ای، طالبان را وادار به تشکیل یک حکومت فراگیر نماید تا از همه مردم نمایندگی کند و مخالفان طالبان، جز آن باشند. اگر این کار صورت بگیرد، هیچ نیازی برای مداخله فرا منطقه در وضعیت افغانستان، نیست و این به معنای شکست اجنداهای تروریستی خلاف منافع روسیه است؛

سوم- اگر طالبان هشدار های روسیه و متفقین آسیایی را مدنظر نگیرند، به لجاجت و یکدنگی به حکومت استبدادی شان در افغانستان، ادامه دهند، گزینه های مناسب همگرایی با منطقه و تلاش برای آرام سازی افغانستان را که در دستور کار متفقین آسیایی قرار دارد، انتخاب نکنند، بدیل طالبان یعنی مخالفان این گروه، نماینده منطقه خواهد بود و این به معنای ختم پروژه طالبانی است. طالبان حالا کم کم این موضوع را درک کرده اند و تلاش می کنند قبل از وقوع بحران غیر قابل پیشگیری، کار های را انجام دهند. اما باید مدنظرداشته باشیم که در چنین مواردی، این گروه نمی تواند یک دست و متحد و در یک مسیر حرکت کند. چون با کارت طالبان، کشور های مختلفی بازی می کنند که همه ثبات و صلح افغانستان و منطقه را نمی خواهند. کشور های مختلف از ابزاری مانند طالبان، در جهت منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی شان، بهره می برند. این کار طالبان را در موقعیت دشواری قرار می دهد".

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان در نشست مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2023
بازگشت امریکا و ناتو در افغانستان برای روسیه غیر قابل قبول است + ویدئو
او در ادامه افزود:

"چیزی که واضح است این است که دیگر امریکا نمی تواند با رویکرد یک جانبه گرایانه، اجندا های سیاسی و امنیتی خود را در افغانستان تطبیق کند. چون هم واکشن منطقه به حضور و مداخله مستقیم امریکا شدید است و هم بحران های فراگیر در عرصه نظام بین الملل، مجال چنین کاری را برای امریکا نمی دهد. روس ها این مسئله را درک کرده اند و تلاش دارند تا معضل افغانستان را قبل از هرگونه اقدام امنیتی ساز که منجر به تشنج بیشتر در سطح منطقه شود، با ابزار های دیپلماتیک، سیاسی و مداخله معنی دار سیاسی، حل و فصل کنند و اجازه ندهند، امریکا دوباره کنترول وضعیت را به دست گیرد و بحران تهدید های امنیتی بر منافع آسیای مرکزی، روسیه و چین، بیشتر شود".

یکتن از استادان افغانستانی یکی از دانشگاه های روسیه در این باره گفت: "طالبان و کشورهای غربی به ویژه آمریکا می دانند که روسیه همیشه به افغانستان علاقه داشته و خواهد بود که روابط خوب داشته باشد، بنابراین اکنون باید وارد مذاکره شود تا طالبان نیز بفهمند که روسیه واقعاً خیر افغانستان را می خواهد. متأسفانه، من می خواهم توجه داشته باشم که هیچ قانون بین المللی از روی زور وجود ندارد، خوب اینجا روسیه نگران است که با کمک آمریکا جبهه دوم را باز نکنند، اگرچه این سؤال بسیار دشواری است، خوب، روسیه این اجازه را نخواهد داد. زیرا در تمام عملیات های نظامی اکنون پیشرفت رو به جلو است".
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала