امنیت غذایی اصطلاح مرتبط با توسعه است

© Sputnikفقر در افغانستان: کاکا نعیم
فقر در افغانستان: کاکا نعیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2023
عضو شوید
جوامعی توسعه‌یافته با امنیت غذایی بیش‌تر، جوامع در مسیر توسعه در مرحله بعد و جوامعی‌که دچار امراض بی‌ثباتی و ناپایداری ناشی از جنگ و بحران‌های بیشمار است، با کم‌ترین مبحث امنیت غذایی قرار می‌گیرند.
الکساندر کنیازف، پژوهشگر برجسته انیستوت مطالعات بین المللی دانشگاه MGIMO وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که فدراسیون روسیه در دو سال گدشته توانسته است که به توانایی های بزرگ در زمینه امنیت غذایی دست یابد.
به گفته وی، روسیه پنانسیل زیادی در بخش مواد غذایی دارد که در طی دو سال و نیم گذشته طرف افغانستان با فرستادن غلات، آرد و روغن نباتی روسیه به این باور رسیده است.
آقای کنیازف می افزاید که چندی پیش محموله بزرگی از همان غلات و آرد روسیه به گونه رایگان به افغانستان فرستاده شد و این خط همکاری را با موفقیت می توان ادامه داد.
او اظهار داشت که تولیدکنندگان روس باید در جستجو بازار جدید باشند تا بتواند جایگاه خود را در آن تثبیت کنند.
فرهاد ابرار استاد دانشگاه افغانستان و آگاه سیاسی نیز خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که در بحران کنونی پیش آمده روسیه می تواند در پروژه های خاص در افغانستان مشارکت داشته باشد.
او افزود: فروافتادن و داد و ستد برای تغییر نظام سیاسی افغانستان در اگوست ۲۰۲۱، با برگشت گروه طالبان به قدرت تقریباً همه‌ای جمعیت افغانستان تحت تأثیر و ناامنی غذایی را شدیداً تشدید کرده‌است. این بدان معنا است که همه‌ای مردم تقریباً با بحران عدم امنیت غذایی قرار دارند یا شاید بهتر است بگویم که فاجعه‌ی عظیم شکل‌گرفته‌است.

ساده‌سازی این مسأله با دو مورد داخلی و خارجی شاید بهتر باشد.

در خصوص مبحث داخلی؛ برگشت گروه طالبان به قدرت سبب شد تا زنان از کارها کنار زده شود و بر قشر بی‌کار افزوده و امنیت غذایی زنان شاغل و خانواده‌های‌شان به‌هم بخورد، فقر و بیکاری تشدید و میلیون نفر نمی‌دانند چگونه سه وعده غذای خود را تأمین نمایند، پروژه‌های داخلی یا متوقف و یا هم خیلی کُند شده‌ و بر امنیت غذایی هزاران و شاید ده‌ها هزار نفر سایه افگنده‌است، همین‌طور کشت و زرع هم‌چنان با بحران خُشک‌سالی متأسفانه با چالش جدی روبرو است.
در خصوص مبحث خارجی باید اضافه کرد، که عدم وجود یک دولت مشروع، همه‌‌شمول، پاسخ‌گو به امورات بین‌المللی و ناقض حقوق بشر و زنان سبب شده‌است تا پروژه‌های بزرگی‌که سازمان ملل و جامعه جهانی در افغانستان آن‌ها را پشتیبانی و تمویل می‌کردند و ده‌ها هزاران نفر در بخش‌های مختلف این پروژه‌ها مصروف بودند، متوقف و یا به حداقل کاهش پیدا کند و زندگی مردم در افغانستان را به‌گونه حاد تحت تأثیر قرار دهد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.09.2023
وزیر خارجه ایران: آشفتگی افغانستان یکی از آشفتگی های ریشه‌دار در منطقه است

برای همین بحران عدم وجود امنیت غذایی مبحث چند بُعدی‌ست، روسیه شاید بتواند در بخش‌های مشخصی اعلام هم‌کاری نماید، احتمال این بخش‌ها شامل کشت و زرع، پروژه‌های مشخص و یا هم تمرکز بر زیرساخت‌های مشخصی‌که نیازمند هم‌کاری‌ست، باشد. متأسفانه بحران‌های بیشمار مسبب قرار گرفتن بیش‌تر از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر بوده‌است، برای همین در شرایط کنونی روسیه یا هر کشور دیگری‌که تلاش برای کاهش فقر و تأمین امنیت غذایی مردم در افغانستان نمایند قابل ستایش است، هر چند موضوع به این سادگی نیست که بیان می‌شود.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала