عباس: امریکا پس از وتوی قطعنامه ای شورای امنیت سازمان ملل در کشتار غزه با اسرائیل همدست است

© AP Photo / Alaa BadarnehПрезидент Палестины Махмуд Аббас
Президент Палестины Махмуд Аббас - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2023
عضو شوید
رئیس‌جمهور فلسطین گفت: وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس در نوار غزه است، از سوی امریکا، آن را "همدست در نسل‌کشی، پاکسازی قومی و جنایات جنگی" اسرائیل می‌سازد.
به گزارش اسپوتنیک، محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، بکارگیری امریکا از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را نکوهش کرد.
در بیانیه ای خبرگزاری وفا آمده است: "رئیس‌جمهور تاکید کرد، که این سیاست امریکا، امریکا را در نسل‌کشی، پاک‌سازی قومی و جنایات جنگی که توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینیان در نوار غزه، کرانه باختری و اوشلیم انجام می‌شود، شریک می‌سازد".
رئیس‌جمهور فلسطین نیز موضع امریکا را "تهاجمی و غیراخلاقی" خواند و واشنگتن را به نقض تمامی هنجارها و اصول انسانی متهم کرد.
Президент РФ Владимир Путин и президент Арабской Республики Египет Абдель Фаттах ас-Сиси во время встречи в Каире - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2023
گفت و گوی تیلیفونی پوتین با السیسی درباره ای آخرین رویدادها در نوار غزه
در این بیانیه آمده است: "این نقض آشکار همه ارزش‌ها و اصول انسانی است و امریکا را مسئول خون‌ریزی کودکان، زنان و سالمندان فلسطینی در نوار غزه به دست نیروهای اشغالگر (اسرائیل) می‌داند".
عباس خاطرنشان کرد، که وتو به سربازان اسرائیلی چراغ سبزی برای ادامه تجاوزات در منطقه محصور می دهد که "مایه شرمساری است که برای سال های طولانی ایالات متحده را آزار خواهد داد".
روز جمعه، ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای را که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل بود وتو کرد.
Израильские солдаты работают с танком недалеко от границы с сектором Газа, Израиль - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2023
زخمی شدن بیش از ۵۰۰۰ نظامی اسرائیلی از آغاز درگیری ها با حماس
آتش بس میان اسرائیل و حماس صبح جمعه گذشته به پایان رسید و هیچ تمدید رسمی آن اعلام نشده است. نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که جنبش حماس فلسطین توقف درگیری‌ها را شکست و به خاک اسرائیل آتش گشود و ارتش اسرائیل حملات خود را علیه جنبش فلسطینی در نوار غزه از سر گرفت.اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس که بر نوار غزه حکمرانی می کند، با میانجیگری قطر، در 22 نوامبر از زمان تشدید درگیری ها در 7 اکتوبر به اولین توافق بزرگ دست یافتند: طرفین توافق کردند که به مدت چهار روز درگیری ها را متوقف کنند تا تبادل نظر صورت گیرد. ده ها گروگان و بازداشت شده توسط یکدیگر نگهداری می شوند. آتش بس چهار روزه در 24 نوامبر در ساعت 07:00 به وقت محلی (08:00 به وقت مسکو) آغاز شد، سپس دو بار تمدید شد - ابتدا برای دو روز، سپس برای یک روز دیگر.
یادآوری می کنیم، که اسرائیل در 7 اکتوبر مورد یورش موشکی بی‌پیشینه ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت.پس از این، جنگنده‌های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سوی نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را در برابر حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد.
اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.در پایان ماه اکتوبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد. شمار کشته شدگان نوار غزه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به بیش از 17 هزار نفر و بیش از 35 هزار زخمی رسیده است. حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. پس از پایان آتش بس، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که 126 اسرائیلی و 11 خارجی در گروگان حماس باقی مانده اند و 110 ربوده شده آزاد شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب پیمان نامه ای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز با اسرائیل است. مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала