غنی: افغانستان اکنون در سطح سومالیا است + ویدیو

© @https://twitter.com/ARG_AFGدرخواست رئیس جمهوری غنی از نیروهای امنیتی برای مقابله شدیدتر با طالبان
درخواست رئیس جمهوری غنی از نیروهای امنیتی برای مقابله شدیدتر با طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2023
عضو شوید
رئیس‌جمهور گریزی پیشین افغانستان با نشر آوا پخش درباره ای افغانستان و روند بیرون کردن مهاجران افغانستانی از پاکستان و ایران به کنکاش پرداخته است.
به گزارش اسپوتنیک، اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان امروز (پنجشنبه، 16 فوس) در در نوار شنیداری به نام آوا پخش/پادکست گفته است: "افغانستان دیگر مورد محبت و توجه جهان نیست، ما اکنون در سطح سومالیا هستیم".
اشرف غنی بیرون کردن مهاجران افغانستان را از کشورهای همسایه "ظالمانه" خواند و تأکید کرده است، که جامعه جهانی ایران و پاکستان را باید برای جلوگیری از بیرون کردن مهاجران زیر فشار قرار نداده‌ است.
رئیس‌جمهور گریزی افغانستان گفته است، که گروه طالبان باید زمینه بازگشت مهاجران افغانستان را فراهم کنند تا به "فشار سیاسی" کشورهای همسایه پایان داده شود.
غنی خاطر نشان کرده است، که برای جذب این مهاجران و حل مشکل‌های آن‌ها افغانستان باید سالانه "رشد ۹ درصدی اقتصادی" داشته باشد.
در همین حال غنی با ابراز خوشبینی در ادامه اضافه کرده که نسبت به رشد اقتصادی افغانستان خوشبین است. او هم‌چنان به طالبان خاطرنشان کرده است، از آن‌جای‌که این گروه مشروعیت ندارند، افغانستان را در مسیر پس گرد قرار داده‌اند.
رئیس‌جمهور گریزی افغانستان هم‌چنین گفته است، که تقاضای گسترده برای پاسپورت در افغانستان نشان می‌دهد که مردم نسبت به آینده ناامیدند و ممنوعیت تحصیل زنان به موج جدید مهاجرت از افغانستان کمک کرده است.
او همچنان درباره ای استخراج معدن های افغانستان گفته است: "مسئله اصلي باز هم [همان است]، یک ترازو را اگر پیشروی خود بمانید، در یک طرف ترازو فقر ماست، فاقه ماست ،مشکلات ما است، عدم توانایی‌های ماست و مهاجران ما است. طرف دیگر، امکانات است. موقعیت افغانستان در یک آسیای متحرک طلا است! معادن افغانستان اساس انکشاف افغانستان را تامین کرده میتواند، منابع آبی افغانستان هر روز اهمیت اش در منطقه و در سطح جهان بالا میرود. امکاناتی که از دهلیزهای هوایی که از فضای افغانستان تیر میشوند؛ [همچنان] منابع باد ما تنها 70 هزار میگاوات برق از پیش اش تولید شده میتواند. آفتاب را کنار بگذارید که مقدارش بزرگ است. منابع طبیعی ما، زیبایی [طبیعی]، حیثیت گردشگری، موقیعت شهر‌های ما، قشر جوان ما که اکثریت مردم را تشکیل میدهد؛ این نکاتی است که امروز استفاده موجه از این صورت گرفته نمیتواند، و در عین حال یک امنیت نسبی به وجود اآمده [و] من این را امنیت منفی از این خاطر میگویم، که از نگاه فلسفه اسلامی امنیت مثبت پنج جهت دارد که بار بار آن را تشریح داده ام، و مصئونیت عقل جز آن است. نکته کلیدی این نیست که ما منابع نداریم، نکته کلیدی این است که باید یک اجماع سیاسی و اجتماعی وجود داشته باشد، تا طرح های اقتصادی را، که به پیکر ما و به جامعه ما مناسب است، خود ما با همکاری جامعه بین‌المللی به وجود بیاوریم. نکته بعدی این است، که برای نوع پیشرفتی که به کار داریم، هم ضرورت به همکاری منطقوی با همسایه های خود، با آسیای متحرک و هم با جهان اسلام و منابع سرمایه‌گذاری و کمک بین‌المللی داریم. نکته ییکه عاجل شده [این است که] ما به منابع بین‌المللی معاصر و بازاریابی معاصر [ضرورت داریم] تا بتوانیم که تحرکی را ایجاد کنیم که کار، کار، کار.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان پس از گریز اشرف غنی از کابل به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است و تاکنون بیش از سه میلیون نفر به خاطر ترس و شکنجه و گرسنگی و بیکاری این کشور را ترک کرده اند.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала