کارشناسان به اسپوتنیک: امریکا در جنگ اسرائیل-فلسطین به دنبال رویاهای خودش است

© Sputnik / Sertac Kayar /  مراجعه به بانک تصاویر Спасательные работы на месте разрушенного в результате землетрясения здания в турецком городе Диярбакыр, 6 февраля 2023 года
Спасательные работы на месте разрушенного в результате землетрясения здания в турецком городе Диярбакыр, 6 февраля 2023 года - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.12.2023
عضو شوید
کارشناسان به اسپوتنیک گفتند: در بررسی مقایسه ای میان حضور امریکا واسراییل در افغانستان و فلسطین، هیچ وجه تشابه نمی بینیم.
به گزارش اسپوتنیک: سی ان ان روز سه شنبه به نقل از مقام های امریکایی گزارش داد، که مقام های امریکایی امیدوارند که اسرائیل تا جنوری سال آینده به سوی عملیات متمرکزتری حرکت کند که شبیه به تغییر جنگ شدید ایالات متحده در عراق و افغانستان به یک کارزار متمرکز تر در برابر رهبران تروریستی باشد.
کارشناسان مسایل سیاسی درباره ای این گزارش سی ان ان به کنکاش پرداخته و به این پرسش که آیا می توان کارهای اسرائیل در غزه را با عملیات امریکا در افغانستان و عراق مقایسه کرد؟ دیدگاه شان را با خبرنگار اسپوتنیک شریک و گفتند:
عبدالناصر نورزاد- پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل هم تشابه میان درگیری فلسطین با اسرائیل و یورش امریکا بر افغانستان و عراق نمی بیند و دیدگاهش را با ماهیت این جنگ ها چنین بیان کرد:

"خوب به دو قضیۀ متفاوت، باید نگاۀ متفاوت داشت. چون زمینه و بستر هردو رویداد؛ یورش امریکا که به اساس توافق و اجماع منطقه ای و جهانی صورت گرفته بود و قطعنامه ۱۳۷۶ شورای امنیت و سایر قطعنامه ها، در حمایت از آن قرار داشت، تا مسئله اسراییل که یک رویداد بین کشوری است، تفاوت فاحشی وجود دارد. در ضمن، امریکا، فرسنگ ها دور، به افغانستان حمله کرد و پیمان ناتو را با خود داشت. بیست سال تمام در افغانستان به اساس یک دکتورین ژئوپولیتیک در تحت شعاع یک نظم امنیتی خودساخته به ترویج دموکراسی پرداخت. اگر چه بعدها مقامات امریکایی، ادعا کردند که ماموریت امریکا در افغانستان، ماموریت ملت- دولت سازی نبود و تنها هدف سرکوب و مهار خطر القاعده در منطقه بود که منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی امریکا را تهدید می کرد. در حالیکه قضیه اسراییل و فلسطین و درگیری های خونین میان آنها، یک درگیری جغرافیایی مبتنی بر منازعه جغرافیایی، نبرد عقیدتی و میان دوهمسایه و بسیار نزدیک اتفاق افتیده و یک وجه تاریخی دارد.

Дым, поднимающийся из зданий, пострадавших от израильских ударов в ходе боев между Израилем и боевиками ХАМАС - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.12.2023
سازمان ملل: بررسی ها درباره ای جنایت های غزه هنوز کم است و اما رهایی از مجازات پذیرفتنی نیست
او در ادامه درباره ای مقایسه درگیری اسرائیل با فلسطین و یورش امریکا بر افغانستان و عراق افزود:

در ضمن، امریکا در ماموریتش که عبارت از تحمیل ارزش های امریکایی بود و افغانستان را برای تعمیم بخشی نظم ژئوپولیتیک نوین جهانی در خاورمیانه و ماورای آن انتخاب کرده بود، ناکام ماند، چون واکنش منطقه به این حضور کماکان به یک چالش مبدل شده بود. در حالیکه در مرحله خروج از افغانستان، دکتورین باز موازنه در طرح این خروج، چربی می کرد. دکتورین بازموازنه در واقع به تمرکز قوای امریکا در مناطق شرقی اسیا اشاره دارد که دنبالۀ آن به تمرکز روی استراتیژیک گرایی روسیه در اروپا، فعال گرایی ایران در خاورمیانه و هژمونیک گرایی چین در شرق آسیا بیشتر قابل حس است. اسراییل در شرایط کنونی خود بخشی از یک پازل امنیتی است. در حالیکه دولت های عرب اکثریت در تضاد فکری با عملکرد تل ابیب قرار دارند، اما قضیه فلسطین را علی رغم اینکه یک قضیه امنیتی است به سازمان ملل متحد ارجاع می دهند. در حالیکه در قضیه حضور و یورش امریکا به افغانستان، مسئله کاملا امنیتی بود و قدرت های منطقه بخصوص اعضای شانگهای، به روش تقویت نیابتی ها برای مقابله با این حضور، واکنش نشان می دادند و سازمان ملل متحد یا کدام سازمان دیگر بین المللی در آن نقش اساسی و تعیین کننده نداشتند. یعنی راه حل قضیه اسراییل و فلسطین، تنها یک مخرج دارد و آن هم قطعنامه سازمان ملل که دوکشور فلسطین و اسراییل را منحیث دو دولت مستقل به رسمیت می شناسد. یعنی ما در بررسی مقایسه ای میان حضور امریکا واسراییل در افغانستان و فلسطین، هیچ وجه تشابه نمی بینیم و به اساس پارامتر های متفاوت حاکم بر هردو قضیه، نمی توانیم، استنتاجی از آن داشته باشیم. کاملا یک زمینه و بستر جداگانه حضور نظامی و استفاده از ابزار های سختی افزاری در آن ها حاکم بوده و قابل مشاهد است".

امریکا در جنگ اسرائیل-فلسطین به دنبال رویاهای خودش است
آقای افشار کارشناس مسایل سیاسی مقایسه درگیری فلسطین و اسرائیل را با یورش امریکا بر افغانستان و عراق را رویا پردازی امریکا دانسته، گفت:

"به هر صورت وقتی امریکا از نوع نگاهش به آینده در بحثی جنگ کنونی اسرائیل در نوار غزه سخن میگه به نوعی از رویاهای خودش هم پرده برداری می کنه و از آن قسمت میدان جنگ صحبت می کنه که طراحش خودشان باشند و طراح شان خودشان هستند، ولی این یک روی سکه هست و روی سکه ای دیگر طرف مقابل است، بحث جبهه مقاومت است بحث مبارزان خودی حماس و جهاد اسلامی در غزه است به این معنا نیست که هر سناریویی که امریکا برای جنگ غزه تعریف می کنه در نهایت امو تطبیق میشه. مه می خواهم یک مثال بزنم در عراق وقتی داعش روی کار آمد، به نوعی حالا امریکایی ها خود شان مستقیم دست داشتند در به وجود آوردن و اداره ای داعش، امریکایی ها در مقطعی که گمان می رفت که داعش داره به روزهای آخر حیات شومش میرسه، مقام های امریکایی اعلام کردند، که برای از بین بردن کامل داعش سه سال زمان نیاز است، به نوعی آنها در آن زمان می خواستند از آرزوی خودشان برای بقای داعش حداقل در سه سال آینده صحبت کنند. اما چند روز و چند هفته بعد از اعلام امریکایی ها سردار شهید سلیمانی اعلان کرد، که ما تا سه ماه دیگر پرونده داعش را در عراق و سوریه می بندیم. و با کمال ناباوری برای سیاستمداران غربی آن چیزی که سردار شهید پیش بینی کرد، محقق شد. و در همان بازده زمانی که سردار شهید پیش بینی کرده بود، داعش به صورت کلی پرونده اش از عراق و سوریه ختم شد و اعلان پایان حکومت داعش رسما اعلان شد. در بحث غزه هم تقرییا شبیه همینطور یک قصه ای است. امریکایی ها دوستداران اگر در توان شان باشه حداقل این را بتوانه تا ماه جنوری سال آینده ای میلادی ۲۰۲۴ ادامه بدهند و شکلی پرونده ای غزه را به نحوی ختم بکنند که مطابق با میل خودشان، اسرائیل و صهیونیست ها هست".

Израильские солдаты работают с танком недалеко от границы с сектором Газа, Израиль - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.12.2023
شمار سربازان کشته شده ای اسرائیلی در عملیات غزه به بیش از 80 تن رسید
او درباره ای مقایسه جنگ امریکا در عراق و افغانستان با جنگ اسرائیل با فلسطین چنین بیان داشت:

"اما اینکه مقایسه ای کرده با افغانستان و عراق، مقایسه کاملا اشتباه است. ما در افغانستان و در عراق اگر هم امریکایی ها حضور پیدا کرده بودند بخش بزرگ از مبارزه را در افغانستان بر علیه گروه های تروریستی مثلا در افغانستان در برابر گروه طالبان متکی بر نیروهای خود افغانستانی بود و این نیروها پیش می بردند. در عراق هم به هر حال ارتش عراق وجود داشت و امریکایی ها ممکن بود بیشتر در قسمت لجستیک و یورش های هوایی آنها را مساعدت کنند. اما در غزه هیچ فلسطینی در کنار اسرائیلی ایستاد نشده و جنگ کاملا فلسطینی-صهیونیستی است، به همین خاطر در زمان مبارزه امریکا به ظاهر در برابر گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش افکار عمومی امریکا را در افغانستان و عراق همراهی می کرد افکار جهانی و کشورهای جهانی می بینیم که کاملا در غزه قصه برعکس است و نزدیک به اکثریت مطلق افکار جهانی حتی در داخل امریکا و اروپا بیدار شدند و برضد صهیونیست ها و عملیات از آنها دارند تقریبا شبانه روز تظاهرات و واکنش منفی وجود دارد و در پشتیبانی از فلسطینی ها و مقاومت از آنها افکار عمومی کشورها، ملت ها دارند واکنش نشان میدهند. از این جهت مه فکر می کنم که بیشتر امریکایی ها می خواهند به نوعی برای سربازان صهیونیستی و طراحان جنگ در اسرائیل امید ایجاد بکنند و شکست های میدانی شدید که آنها متحمل میشن، اقتصادی ویرانی که اسرائیل از جنگ غزه متحمل شده. سیل مهاجرت معکوسی که در اسرائیل شکل گرفته ولی با اینحال اسرائیل بیش از هر چیز دیگر در شرایط کنونی امید ضرورت دارد تا بتواند حیات ننگین خودش را بقا ببخشه. امریکایی ها مه فکر می کنم با بیان چنین سناریوهای یک جنگ روانی به نفع اسرائیل می خواهند ترتیب بدهند و اما واقعیت میدان است که تعیین می کنه ماجرا و جنگ به چه شکل و شمایلی و چه زمانی پایان پیدا بکنه".

یادآوری می کنیم، که امریکا پس از رویداد ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر افغانستان یورش برد و نزدیک به ۲۰ در این کشور حضور داشت و پس از ۲۰ سال حضور با بجا ماندن بیش از ۷ میلیارد جنگ افزار برای گروه طالبان این کشور را به گروه طالبان تسلیم و باشندگان این کشور را گرسنگی و بیکاری روبرو کرد.
امریکا همچنان به بهانه ای جنگ افزارهای هسته ای در ماه مارچ ۲۰۰۳ به عراق یورش برد و دولت این کشور را فروانداخت و پس از چندی رئیس جمهور این کشور را دستگیر و پس از محاکمه اعدام کرد.
آخرین درگیری اسرائیل و فلسطین
آتش بس میان اسرائیل و حماس صبح جمعه گذشته به پایان رسید و هیچ تمدید رسمی آن اعلام نشده است. نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که جنبش حماس فلسطین توقف درگیری‌ها را شکست و به خاک اسرائیل آتش گشود و ارتش اسرائیل حملات خود را علیه جنبش فلسطینی در نوار غزه از سر گرفت.
اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس که بر نوار غزه حکمرانی می کند، با میانجیگری قطر، در ۲۲ نوامبر از زمان تشدید درگیری ها در ۷ اکتوبر به اولین توافق بزرگ دست یافتند: طرفین توافق کردند که به مدت چهار روز درگیری ها را متوقف کنند تا تبادل نظر صورت گیرد. ده ها گروگان و بازداشت شده توسط یکدیگر نگهداری می شوند. آتش بس چهار روزه در ۲۴ نوامبر در ساعت ۰۷:۰۰ به وقت محلی (۰۸:۰۰ به وقت مسکو) آغاز شد، سپس دو بار تمدید شد - ابتدا برای دو روز، سپس برای یک روز دیگر.یادآوری می کنیم، که اسرائیل در ۷ اکتوبر مورد یورش موشکی بی‌پیشینه ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت.
پس از این، جنگنده‌های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سوی نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از ۲۰۰ گروگان را نیز گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود ۱.۲ هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از ۵ هزار نفر زخمی شده اند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را در برابر حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.در پایان ماه اکتوبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد. شمار کشته شدگان نوار غزه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به بیش از ۱۶ هزار نفر و بیش از ۳۵ هزار زخمی رسیده است. حماس مدعی شد که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان در نوار غزه وجود دارد. پس از پایان آتش بس، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که ۱۲۶ اسرائیلی و ۱۱ خارجی در گروگان حماس باقی مانده اند و ۱۱۰ ربوده شده آزاد شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب پیمان نامه ای ۱۹۶۷ با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز با اسرائیل است. مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۷، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала