رئیس جمهور ایران وارد مسکو شد + ویدیو

© Sputnikمراسم استقبال از رئیسی در مسکو
مراسم استقبال از رئیسی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.12.2023
عضو شوید
دکتر رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران طی دیدار و گفتگو با پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه وارد مسکو شد.
به گزارش اسپوتنیک، در میانه تحولات پرشتاب بین المللی، تعامل تهران و مسکو مقابل سیاست یکجانبه گرایی امریکا و غرب، سهم مهمی در روند تشکیل نظم جدید جهانی و ثبات و امنیت منطقه دارد.گفت‌وگوی سیاسی روسیه و ایران بر اساس همزمانی یا تشابه مواضع دو کشور در خصوص اکثر موضوعات موجود در دستور کار جهانی و منطقه‌ای به‌ویژه ایجاد نظم جهانی چندقطبی بر اساس حقوق بین‌الملل، تقویت نقش سازمان ملل در امور بین‌الملل و با هدف مقابله با چالش ها و تهدیدهای جدید و همچنین تقویت ثبات و امنیت در ماوراء قفقاز و آسیای مرکزی و خاورمیانه است.

در مارچ 2001، روسای جمهور دو کشور در مسکو توافقی بر پایه روابط و اصول همکاری بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران را امضا کردند که سهم مهمی در تقویت چارچوب حقوقی - توافقی روابط روسیه و ایران داشت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سال های 2007، 2015، 2017 و 2018 به ایران سفر کرد. رئيس جمهور روسيه در جون 2022 پنجمین سفر کاری خود را به تهران انجام داد که هدف آن شرکت در نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه برای حل و فصل اوضاع در سوریه بود

سفر پیشین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به روسیه در جنوری 2022 انجام شد و این اولین سفر رئیسی به مسکو از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری خود در اگست 2021 بود. رئیسی در این سفر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و پیش نویس توافقنامه جامع همکاری استراتژیک بین دو کشور به مدت 20 سال به طرف روسی تحویل داده شد.
به گفته رئیسی، بر اساس این توافق می‌توان یک اتحادیه جدید با کیفیت کاملاً متفاوت ایجاد کرد که در آن دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم، فناوری، دفاع و نظامی، مسائل امنیتی، هوانوردی، فضا و غیره با یکدیگر تعامل داشته باشند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала