سیاست های نادرست گروه طالبان مکتب های پسرانه را هم با فروپاشی روبرو کرده است

© Sputnikمکتب پنهانی که بالاتر از صنف هفتم را به دانش آموزان مکتب رایگان تدریس میکند
مکتب پنهانی که بالاتر از صنف هفتم را به دانش آموزان مکتب رایگان تدریس میکند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.12.2023
عضو شوید
دیده‌‌بان حقوق بشر درباره ای چگونگی مکتب های پسرانه در افغانستان زیر کنترل گروه طالبان گزارشی منتشر کرده و گفته است، که سیاست‌های آموزشی نادرست این گروه در افغانستان، به پسران نیز آسیب رسانده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، دیدبان حقوق بشر در گزارش ۱۹ صفحه‌ای بامداد چهارشنبه، ۱۵ قوس، زیر عنوان "مکتب های پسرانه هم شکست می‌خورند؛ تاثیر گروه طالبان بر آموزش پسران در افغانستان" منتشر شده است.
بربنیاد این گزارش، اقدامات طالبان مبنی‌بر اخراج آموزگاران زن، تنبیه بدنی دانش‌آموزان و تغییرات واپس‌گرایانه در نصاب آموزشی، مکاتب پسرانه را نیز با شکست مواجه کرده است.
تصرف خانه‌های مقامات حکومت پیشین در پنجشیر توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2023
محروم ماندن کودکان از آموزش با جا به جایی جنگجویان گروه طالبان در مکتب های پنجشیر
به گفته این نهاد، در حالی که منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و محرومیت آنان از دانشگاه، سرخط رسانه‌های جهان بوده، به آسیب‌های جدی اقدامات طالبان به آموزش پسران توجه کمتری صورت گرفته است.
سحر فطرت، دستیار محقق دیده‌بان حقوق بشر و نویسنده این گزارش گفت: "طالبان آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیستم آموزشی افغانستان برای پسران و همچنان دختران وارد می‌کند. آن‌ها با آسیب‌رساندن به کل سیستم آموزشی در کشور خطر پرورش نسلی را ایجاد می‌کنند که از آموزش با کیفیت محروم‌ هستند."
دیده‌بان حقوق بشر افزوده که برای تهیه این گزارش، با ۲۲ دانش‌آموزش پسر و پنج تن از والدین دانش‌آموزان در کابل، بلخ، هرات، فراه، پروان، بامیان، ننگرهار و دایکندی گفت‌وگو کرده است.
به گفته این نهاد، طالبان تمام آموزگاران زن مکاتب پسرانه را اخراج کرده‌اند و حذف آنان از مکاتب پسرانه سبب شده است که دانش‌آموزان پسر به دست آموزگاران غیرمسلکی مرد آموزش ببینند یا حتی مجبور شوند به حضور در صنف‌های بدون آموزگار شوند.
طبق این گزارش، طالبان دانش‌آموزان پسر را به دلیل انتخاب سبک مو، نوع لباس پوشیدن و داشتن تلفن همراه مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند و داشتن موسیقی در تلفن همراه نیز منجر به لت‌وکوب آنان از سوی این گروه شده است.
افزون بر این، طالبان تمرکز ویژه‌ای بر یادگیری زبان پشتو توسط دانش‌آموزان دارند.
این در حالی است که روزنامه ۸صبح در ماه قوس گذشته روزنامه ۸صبح به گزارشی دست یافت که از سوی "کمیته بازنگری نصاب مکاتب عصری" طالبان تهیه شده است.
براساس این گزارش، علاوه بر حذف تعدادی از مضامین نصاب آموزشی، ملاحظات و پیشنهادات زیادی مطرح شده است که محتوای کتاب‌ها را مانند حاکمیت قبلی طالبان، متناسب به ایدیولوژی این گروه دگرگون می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала