امیدواری تاجیکستان بر کمک اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا در نگهبانی از مرز با افغانستان

© Sputnik / Valeriy YarmolenkoРека Пяндж на границе Таджикистана с Афганистаном в горах Памира
Река Пяндж на границе Таджикистана с Афганистаном в горах Памира - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.11.2023
عضو شوید
معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: تاجیکستان انتظار دارد که کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) به جمهوری تاجیکستان در نگهبانی از مرز با افغانستان کمک کنند.
به گزارش اسپوتنیک، صادق امامی معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست شورای وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا (CMFA) در اسکوپیه گفت: وضعیت نظامی-سیاسی افغانستان بر امنیت آسیای میانه تأثیر می گذارد؛ در مناطق شمالی این کشور فعالیت گروه های تروریستی، قاچاق غیرقانونی سلاح و مواد مخدر ثبت می شود و به همین دلیل "این چالش ها در آینده نزدیک ممکن است تبدیل به منبع اصلی اضطراب در منطقه کشورهای عضو سازمان منیت و همکاری اروپا شود".
وی افزود: در این شرایط، کشور من نگهبانی از مرزها و توان مدیریت مرزهای خود را در اولویت قرار خواهد داد.
Река Пяндж на границе Таджикистана с Афганистаном в горах Памира - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.10.2023
نیروبخشی مرزهای تاجیکستان با افغانستان از سوی سازمان پیمان امنیت جمعی
وی خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته تاجیکستان با همکاری سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه اروپا، مجموعه ای از کنفرانس های بین المللی را برگزار کرد و جامعه جهانی را به روند ضد تروریسم دوشنبه جذب کرد.
امامی گفت: "ما انتظار داریم که روند دوشنبه همچنان به یک بستر مهم برای گفتگو و تبادل تجربه برای همه ذینفعان تبدیل شود".
معاون وزارت امور خارجه تاجیکستان همچنین در سخنانی به موضوعات تغییر اقلیم و ذوب شدن یخچال های طبیعی پرداخت و خاطرنشان کرد: قرار است سومین کنفرانس سطح عالی آب در ماه جون سال آینده در دوشنبه برگزار شود.
امامی گفت: "ما خوشحال خواهیم شد که نمایندگان کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا را به دوشنبه دعوت کنیم.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. ترکیب دولت موقت گروه طالبان از سوی هیچ کشوری در جهان به دلیل تک قومی و تک گروهی و رفتارهای غیر انسانی این گروه به رسمیت شناخته نشده است.
تاجیکستان بیش از 1.3 هزار کیلومتر مرز با افغانستان دارد. دوشنبه بارها اشاره کرده است که آنها از ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان پشتیبانی می کنند، در حالی که طرف تاجیکستان به طور منظم به مردم افغانستان کمک می کند.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
===========
با تصمیم دادگاه عالی فدراسیون روسیه در 14 فیبروری 2003، گروه طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد. فعالیت او در روسیه ممنوع است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала