گروه های تندرو اصلی‌ترین تهدید به زبان پارسی

© Photo / FB / Rafi Jasoorاعتراض به فارسی ستیزی در افغانستان
اعتراض به فارسی ستیزی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.11.2023
عضو شوید
یک پژوهش‌گر مرکز پژوهش های راهبردی تاجیکستان گفت: اصلی‌ترین تهدید به زبان پارسی گروه‌های تندرو است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، داکتر عبدالله رهنما، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش های راهبردی تاجیکستان در نشست امنیتی هرات امروز سه شنبه ۸ قوس گفته است، که اصلی‌ترین تهدید به زبان پارسی گروه‌های افراطی است.
رهنما این سخنان را روز سه‌شنبه، ۸ قوس، در پنل پنجم روز دوم نشست امنیتی هرات که تحت عنوان "نوروزستان؛ جهان پارسی، همسایه‌گی فراگیر" برگزار شده، بیان کرده است.
او افزوده است: "اصلی‌ترین تهدید به ایران‌شهر و زبان پارسی، گروه‌های افراطی و ایدیولوژی افراطی است".
آغاز دفاع مقدماتی دانش پژوهان دوره ای دکترای دیپارتمنت فارسی دری دانشگاه کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2022
پارسی ستیزی طالبان را پایانی نیست/ تابلوهای شاعران پارسی از دیوار دیپارتمنت پارسی دری برداشته شد
به گفته وی، سه کشور فارسی زبان، ارزش‌های فرهنگی و تمدنی را اولویت نمی‌دانند که دو کشور از این میان، توسط حاکمان مذهبی اداره می‌شوند و این یک تهدید بر شمرده شود.
رهنما به ملاقات اخیر مقام‌های طالبان و ایران در تهران اشاره کرده و تصریح کرد که طالبان برای فهمیدن زبان فارسی در ایران، با خود مترجم می‌برند.
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2017
سند فوق سری افشا کرد: ماهانه بیش از 10 هزار دالر تحفه ای شاه ایران به پادشاه پیشین افغانستان
از جانبی، دوکتور جاوید احور، دانش‌آموخته فوق دکتری، دانشگاه نظربایف قزاقستان نیز در این نشست گفته است: "ما باید از ناسیونالیسم ملی و تعصبات سیاسی گذار کرده و در تلاش وصل ایران‌شهر – کابل و تهران با دهلی و پشاور باشیم".
دوکتور حبیب‌الله فاضلی، استاد دانشگاه تهران ایران نیز گفته است: "وقتی می‌گوییم ایران‌شهر، منظور ما ایران سیاسی امروز نیست. منظور ما از ایران‌شهر، جغرافیای زبان فارسی‌ است. درست مثلی که ما قومی به‌نام فارس نداریم؛ بل زبانی به نام فارسی داریم."
به تایید از سخنان فاضلی می نویسیم، که چند سال پیش مدرکی در خبرگزاری فارس هم به نشر رسید که در آن نوشته شده بود که در برابر واگذاری نام ایران برای ایران و دخالت نکردن سران افغانستان به شاهان این کشور ماهانه بیش از ده ها هزار دالر داده شود.
گفتنی است که یازدهمین دور نشست امنیتی هرات با حضور ده‌ها تن از کشورهای مختلف تحت عنوان "باز خوانی افغانستان – راه‌کارهای متفاوت" در شهر دوشنبه تاجیکستان با حضور شمار زیادی از چهره‌های مخالف طالبان‌ و شخصیت‌های علمی، فعالان حقوق بشر و نمایندگانی از کشورهای منطقه در حال برگزاری است. این نشست روز گذشته آغاز شد و قرار است امروز پایان یابد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала